საქართველოს მოქალაქეები - კობა ეპიტაშვილი, ხვიჩა ყირმიზაშვილი, ლევან გაბაშვილი, ბადრი ბეჟანიძე და სხვები (სულ 9 მოსარჩელე) საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ
დოკუმენტის ტიპი | კონსტიტუციური სარჩელი |
ნომერი | N828 |
ავტორ(ებ)ი | კობა ეპიტაშვილი, ხვიჩა ყირმიზაშვილი, ლევან გაბაშვილი, ბადრი ბეჟანიძე, შალვა ლილუაშვილი, ავთანდილ გოგიტიძე, გივი დუმბაძე, ზურაბ ბრეგვაძე, ზურაბი ნონიაშვილი |
თარიღი | 15 სექტემბერი 2016 |
თქვენ არ ეცნობით სარჩელის სრულ ვერსიას. სრული ვერსიის სანახავად, გთხოვთ, ვერტიკალური მენიუდან ჩამოტვირთოთ სარჩელის დოკუმენტი
განმარტებები სადავო ნორმის არსებითად განსახილველად მიღებასთან დაკავშირებით
კონსტიტუციური სარჩელი ფორმით და შინაარსით შეესაბამება " საკონსტიტუციო სამართალწარმოების შესახებ" საქართველოს კანონის მე-16 მუხლის მოთხოვნებს: შედგენილია ამავე კანონის მე-12 მუხლით განსაზღვრულ უფლებამოსილი პირის მიერ; მასში სადავო საკითხი საკონსტიტუციო სასამართლოს განსჯადია და დღეისათვის არ არის გადაწყვეტილი საკონსტიტუციო სასამართლოს მიერ; არ არის დარღვეული კონსტიტუციური სარჩელის შეტანის კანონით დადგენილი ვადა.
1) მოსარჩელე კობა ეპიტაშვილს უვადოდ თ/ა სასჯელი შეეფარდა სსკ-ის 109-ე მუხლის მე-3 ნაწილით გათვალისწინებული დანაშაულისათვის. გარდაბნის რაიონული სასამართლოს 22.12.2008 წლის განაჩენით.
2) მოსარჩელე ბადრი ბეჟანიძეს უვადოდ თ/ა სასჯელი შეეფარდა სსკ-ის 109-ე მუხლის მე-3 ნაწილით გათვალისწინებული დანაშაულისათვის. ქობულეთის რაიონული სასამართლოს 27.07.2007 წლის განაჩენით.
3) მოსარჩელე ხვიჩა ყირმიზაშვილს უვადოდ თ/ა სასჯელი შეეფარდა სსკ-ის 109-ე მუხლის მე-3 ნაწილით გათვალისწინებული დანაშაულისათვის. მცხეთის რაიონული სასამართლოს სს-ის საქმეთა კოლეგიის 30.03.2007 წლის განაჩენით.
4) მოსარჩელე გივი დუმაძეს უვადოდ თ/ა სასჯელი შეეფარდა სსკ-ის 260-ე მუხლის მე-3 ნაწილის "ა"ქვეპუნქტით და 262 მუხლის 4 ნაწილის "ა"ქვეპუნქტით გათვალისწინებული დანაშაულისათვის. ხელვაჩაურის რაიონული სასამართლოს 22.12.2008 წლის განაჩენით.
5) მოსარჩელე ლევან გაბაშვილს უვადოდ თ/ა სასჯელი შეეფარდა სსკ-ის 109-ე მუხლის მე-3 ნაწილის "ა"ქვეპუნქტით გათვალისწინებული დანაშაულისათვის. ახალციხის რაიონული სასამართლოს 15.04.2010 წლის განაჩენით. 6) მოსარჩელე შალვა ლილუაშვილს უვადოდ თ/ა სასჯელი შეეფარდა სსკ-ის 109-ე მუხლის მე-3 ნაწილის "გ"ქვეპუნქტით გათვალისწინებული დანაშაულისათვის. ქუთაისის საქალაქო სასამართლოს 28.05.2010 წლის განაჩენით.
7) მოსარჩელე ავთანდილ გოგიტიძე უვადოდ თ/ა სასჯელი შეეფარდა სსკ-ის 260-ე მუხლის მე-3 ნაწილის "ა"ქვეპუნქტით და 262 მუხლის 4 ნაწილის "ა"ქვეპუნქტით გათვალისწინებული დანაშაულისათვის. ხელვაჩაურის რაიონული სასამართლოს 22.12.2008 წლის განაჩენით.
8) მოსარჩელე ზურაბ ბრეგვაძე უვადოდ თ/ა სასჯელი შეეფარდა სსკ-ის 104-ე მუხლის "1 და 7"ქვეპუნქტებით (ძვ.რედ) გათვალისწინებული დანაშაულისათვის. თბილისის საქალაქო სასამართლოს 22.03.1999 წლის განაჩენით.
9) მოსარჩელე ზურაბ ნონიაშვილი უვადოდ თ/ა სასჯელი შეეფარდა სსკ-ის 104-ე მუხლის მე-2, 6 და 9 ნაწილით (ძვ.რედ) გათვალისწინებული დანაშაულისათვის. საქართველოს უზენაესი სასამართლოს სს-საქმეთა კოლეგიის 14.12.1999 წლის განაჩენით.
28.12.2012 წლის <<ამნისტიის კანონის>> მე-16, მე-17, მე-18 მუხლების თანახმად: <<1/4 შეუმცირდეს ყველას>> <<ერთი მეოთხედით შეუმცირდეს დანიშნული სასჯელი პირს, რომელზედაც არ ვრცელდება ამ კანონის პირველი-მე-15 მუხლების მომედება>>
<<ყველა მუხლს ეხება ცალცალკე>>
<<პირს, რომელსაც საქართველოს სსკ-ის 59 მუხლის შესაბამისად, სასჯელი დაენიშნა (დაენიშნება) დანაშაულთა ან/და განაჩენთა ერთობლიობის დროს სასჯელთა შეკრების წესის გამოყენებით, ეს კანონი შეეხება თითოეული და ნაშაულისა და სასჯელისათვის ცალ-ცალკე>>
<<ვრცელდება როგორც რეალურ ისე პირობით სასჯელზე>>
<<ამ კანონით გათვალისწინებული სისხლის სამართლის პასუხისმგებლობისა სასჯელისაგან გათავისუფლება ან/და სასჯელის შემცირება ერთნაირად და პროპორციულად ვრცელდება თავისუფლების აღკვეთის სახით დანიშნულ როგორც რელურ სასჯელზე , ისე პირობით მსჯავრზე და გამოსაცდელ ვადაზე, როგორც ძირითად, ისე დამატებით სასჯელზე , გარდა ჯარიმისა და ქონების ჩამორთმევისა>>
1) მოსარჩელე კობა ეპიტაშვილს საქართველოს უზენაესი სასამართლოს სს-საქმეთა პალატის 29.03.2013 განჩინებით ფიქტიურად შეუმცირდა სასჯელი 1/4-ით (იხ:დანართი).
2) მოსარჩელე ბადრი ბეჟანიძეს ბათუმის საქალაქო სასამართლოს სს-საქმეთა კოლეგიის 20.02.2013 წლის განჩინებით ფიქტიურად შეუმცირდა სასჯელი 1/4-ით (იხ:დანართი).
3) მოსარჩელე ხვიჩა ყირმიზაშვილს საქართველოს უზენაესი სასამართლოს სს-საქმეთა პალატის 23.04.2013 წლის განჩინებით ფიქტიურად შეუმცირდა სასჯელი 1/4-ით (იხ:დანართი).
4) მოსარჩელე გივი დუმბაძეს ხელვაჩაურის რაიონული სასამართლოს სს-საქმეთა კოლეგიის 10.02.2013 წლის განჩინებით ფიქტიურად შეუმცირდა სასჯელი 1/4-ით (იხ:დანართი).
5) მოსარჩელე ლევან გაბაშვილს ახალციხის რაიონული სასამართლოს სს-საქმეთა კოლეგიის 29.01.2013 წლის განჩინებით ფიქტიურად შეუმცირდა სასჯელი 1/4-ით (იხ:დანართი).
6) მოსარჩელე შალვა ლილუაშვილს საქართველოს უზენაესი სასამართლოს სს-საქმეთა პალატის 19.04.2013 წლის განჩინებით ფიქტიურად შეუმცირდა სასჯელი 1/4-ით (იხ:დანართი).
7) მოსარჩელე ავთანდილ გოგიტიძეს ხელვაჩაურის რაიონული სასამართლოს სს-საქმეთა კოლეგიის 18.02.2013 წლის განჩინებით ფიქტიურად შეუმცირდა სასჯელი 1/4-ით (იხ:დანართი).
8) მოსარჩელე ზურაბ ბრეგვაძის მიმართ საქართველოს უზენაესი სასამართლოს სს-საქმეთა პალატის მიერ 19.04.2013 წელს გამოტანილ განჩინებაში სასამართლომ აღნიშნა რომ 28.12.2012 წლის <<ამნისტიის შესახებ>> კანონის მე -16 მუხლის საფუძველზე დანიშნული სასჯელი 1/4-ით უნდა შემცირდეს მაგრამ კანონის უზუსტობის გამო სასჯელი რეალურად არ მცირდება (იხ:დანართი).
9) მოსარჩელე ზურაბ ნონიაშვილის მიმართ საქართველოს უზენაესი სასამართლოს სს-საქმეთა პალატის მიერ 22.03.2013 წელს გამოტანილ განჩინებაში სასამართლომ აღნიშნა რომ 28.12.2012 წლის <<ამნისტიის შესახებ>> კანონის მე -16 მუხლის საფუძველზე დანიშნული სასჯელი 1/4-ით უნდა შემცირდეს მაგრამ კანონის უზუსტობის გამო სასჯელი რეალურად არ მცირდება (იხ:დანართი).
საქართველოს ორგანული კანონი " საკონსტიტუციო სასამართლოს შესახებ " 39-ე მუხლის პირველი პუნქტის "ა" ქვეპუნქტი<< ამავე კანონის მე-19 მუხლის პირველი პუნქტის "ე" ქვეპუნქტი და იმავე კანონის 26-ე მუხლის მე-2 ნაწილის "ა" ქვეპუნქტი და მე 3 ნაწილი. საქართველოში მოქმედი უზენაესი კანონი , რომელიც უნდა შეესაბამებოდეს ყველა სხვა სამართლებრივი აქტი (იხ: კონსტიტუციის მე-5 მუხლი) - საქართველოს კონსტიტუცია ცალსახად და იმპერატიულად კრძალავს ნებისმიერი სახის დისკრიმინაციას , კერძოდ მე-14 მუხლი ადგენს <<ყველა ადამიანი დაბადებით თავისუფალია და კანონის წინაშე თანასწორია განურჩევლად რასისა , კანის ფერისა, ენისა, სქესისა, რელიგიისა, პოლიტიკური და სხვა შეხედულებებისა,ეროვნული, ეთნიკური და სოციალური კუთვნილებისა, წარმოშობისა, ქონებრივი და წოდებრივი მდგომარეობისა, საცხოვრებელი ადგილისა>> იგივე ნორმას შეიცავს საქართველოს კანონი << დისკრიმინაციის ყველა ფორმის აღმოფხვრის შესახებ>>(რეგ: N 2391-IIს, 02.05.2014 წლის) ადამიანის უფლებათა საყოველთაო დეკლარაციის მე-7 მუხლი: << ყოველი ადამიანი თანასწორია კანონის წინაშე და განურჩევლად რაიმე განსხვავებისა , ყველას აქვს უფლება თანაბრად იყოს დაცული კანონის მიერ. ყველა ადამიანს აქვს უფლება თანაბრად იყოს დაცული ამ დეკლარაციის დამრღვევი ყოველგვარი დისკრიმინაციისაგან და ასეთი დისკრიმინაციის ყოველგვარი წაქეზებისაგან.>> ადამიანის უფლებათა და ძირითად თავისუფლებათა დაცვის ევროპის კონვენციის მე-14 მუხლი <<ამ კონვენციაში მოცემული უფლებებისა და თავისუფლებების გამოყენება უზრუნველყოფილი იქნება ყველასათვის ნებისმიერ საფუძველზე დისკრიმინაციის გარეშე, ისეთზე, როგორიცაა სქესი, რასა, კანის ფერი, ენა, რელიგია, პოლიტიკური ან სხვაგვარი აზრი, ეროვნული თუ სოციალური წარმოშობა , გაერთიანება ეროვნულ უმცირესობასთან, ქონება, დაბადება ან სხვაგვარი სტატუსი.>> სამოქალაქო და პოლიტიკური უფლებების შესახებ სართაშორისო აქტის მე-14 მუხლი. ამრიგად საქართველოს კონსტიტუცია და საერთაშორისო ხელშეკრულებები, უნივერსალური ძალის მქონე დოკუმენტები(იხ: საქართველოს კონსტიტუციის მე-6 და მე-7 მუხლები) ცალსახად გმობენ ნებისმიერი სახის დისკრიმინაციას, მათ შორის სამართლებრივი მდგომარეობის ნიშნით და აღიარებენ კანონისა და სასამართლოს წინაშე ნებისმიერი ადამიანის (მათ შორის მსჯავრდებულის) თანასწორუფლებიანობას. შესაბამისად ნებისმიერი გადახრა საკანონმდებლო თუ აღმასრულებელ დონეზე , აღნიშნული მაღალი ქვორუმის საკანონმდებლო აქტების მიერ დადგენილი პრინციპიდან, მიჩნეული უნდა იქნეს ადამიანის კონსტიტუციური უფლებების შელახვად. საქართველოს ორგანული კანონის <<საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს შესახებ>> პირველი მუხლის ; მე-19 მუხლის 1 ნაწილის "ე"ქვეპუნქტის და მე-20 მუხლის მე-2 ნაწილის "ა"ქვეპუნქტის და იმავე მუხლის მე-3 ნაწილის თანახმად. რაც თავის თავში გულისხმობს იმას რომ, საკონსტიტუციო სასამართლო , კონსტიტუციური სარჩელის საფუძველზე ამოწმებს გასაჩივრებული ნორმატიული აქტის ან მისი ნაწილის არა მხოლოდ კონსტიტუციასთან შესაბამისობის ხარისხს და მისით გამოწვეულ კონსტიტუციით გარანტირებულ უფლებათა და თავისუფლებათა დარღვევა არ დარღვევის საკითხს. არამედ თავად გასაჩივრებულ ნორმატიული აქტის ხარისხს, მის განჭვრეტადობას, მოქნილობას, სიზუსტეს, განსაზღვრულობას, კონკრეტულობა, სიმკაფიურობას და სხვა. კანონისა და ნორმატიულ აქტთა მაღალი ხარისხის შემფასებელ კონსტიტუციურ კრიტერიუმებს!
|
მოთხოვნის არსი და დასაბუთება
საქართველოს პარლამენტის მიერ 2012 წლის 28 დეკემბრის "ამნისტიის შესახებ" კანონით გათვალისწინებული სხვადასხვა შეღავათები შეეხო 2012 წლის 2 ოქტომბრამდე დანაშაულის ჩამდენ აბსოლუტურად ყველა ბრალდებულს და მსჯავრდებულს, მათ შორის ვინც მსჯავრდებული იყო სსკ-ის 109-ე; 260-ე და 262-ე მუხლების მე-3 ნაწილებით გათვალისწინებული დანაშაულისათვის და სასჯელის ზომად განსაზღვრული ჰქონდათ ვადიანი სასჯელი. ამნისტიის კანონის მე-16 მუხლის მოთხოვნათა შესაბამისად მათ სასჯელი რეალურად შეუმცირდათ 1/4- ით. ხოლო პირებს რომელთაც ჩადენილი ჰქონდათ სისხლის სამართლის იგივე სახის დანაშაულები რომელთა ქმედებებიც ასევე დაკვალიფიცირებული იქნა სსკ-ის 109-ე; 260-ე და 262-ე მუხლების მესამე ნაწილებით, მაგრამ მსჯავრდებულნი იყვნენ უვადოდ თ/ა სასჯელზე , იმავე ამნისტიის კანონის მე-16 მუხლის თანახმად მათ სასჯელი 1/4 -ით რეალურად არ შეუმცირდათ. რაც თავისთავად წარმოადგენს დისკრიმინაციას სამართლებრივი მდგომარეობის ნიშნით, რამე- თუ უვადო პატიმრები არ აღმოჩნდნენ კანონისა და სასამართლოს წინაშე თანასწორუფლებიანები სისხლის სამართლის იგივე სახის დანაშაულთათვის, სსკ-ის იმავე მუხლებით (109-ე; 260-ე და 262-ე მუხლების მესამე და მეოთხე ნაწილები) დაკვალიფიცირებულ ქმედებებისთვის ვადიან სასჯელზე მსჯავრდებულ პირებთან (სულ 570) მიმართებაში( იხ.დანართი). რაც დაუშვებელია საქართველოს კონსტიტუციის მე-14 მუხლით და საქართველოს კანონის <<დისკრიმინაციის ყველა ფორმის აღმოფხვრის შესახებ>> აღნიშნულ სამართლებრივ ურთიერთობაში უვადოდ მსჯავრდებულთა დიდი ჯგუფის დისკრიმინაცია უფრო მკაფიო ხდება იმ ფონზე , რომ აღნიშნული ამნისტიის კანონით უვადო სასჯელისგან სრულიად განთავისუფლდნენ (4) პირი. ა) დავით ნიკოლეიშვილი -- სსკ-ის 260 მუხლის მე-3 ნაწილით უვადოდ მსჯავრდებული განთავისუფლდა უზენაესი სასამართლოს 05.04.2013 წლის განჩინებით (იხ.დანართი). ბ) მამუკა წითელაშვილი --სსკ-ის 260 და 262 -ე მუხლების მე-3 და მე-4 ნაწილებით უვადოდ მსჯავრდებული - განთავისუფლდა ზესტაფონის რაიონული სასამართლოს 06.02.2013 წლის N422-632 განჩინებით (იხ.დანართი). გ) ფრიდონ დევრიშიძე (სსკ-ის 260-ე მუხლის მე-3 ნაწილით უვადოდ მსჯავრდებული - განთავისუფლდა ე.წ. პოლიტ პატიმართა სიით ). თუმცა სისხლის სამართლის იგივე სახის დანაშაულთათვის იმავე სასჯელზე მსჯავრდებულ სხვა პირებს, იგივე ამნისტიის კანონის მოთხოვნის მიუხედავად 1/4-ითაც კი არ შეუმცირდათ სასჯელი რეალურად. პრინციპში აღმოჩნდა რომ, საერთო სასამართლოებისთვის უფრო იოლი იყო უვადო სასჯელისაგან პირის სრულიად განთავისუფლება ამნისტიის კანონით, ვიდრე იგივე კანონის მოთხოვნის თანახმად იმავე სასჯელის 1/4-ით შემცირება , რაც თავისთავად უფრო ნაკლები სიკეთეა. <<საქართველოსკონსტიტუციისმე-14 მუხლისძირითადიარსიდამიზანიარისანალოგიურ, მსგავს, საგნობრივადთანასწორგარემოებებშიმყოფპირებსსახელმწიფომოეპყროსერთნაირად, არდაუშვასარსებითადთანასწორისგანხილვაუთანასწოროდდაპირიქით>> (საქართველოსსაკონსტიტუციოსასამართლოს 2008 წლის 31 მარტისგადაწყვეტილება№2/1-392 საქმეზე “საქართველოსმოქალაქეშოთაბერიძედასხვებისაქართველოსპარლამენტისწინააღმდეგ”, II-2; საკონსტიტუციოსასამართლოს 2010 წლის 27 დეკემბრისგადაწყვეტილება№1/1/493 საქმეზე “მოქალაქეთაპოლიტიკურიგაერთიანებები: „ახალიმემარჯვენეები“და„საქართველოსკონსერვატიულიპარტია“ საქართველოსპარლამენტისწინააღმდეგ”, II-2; საკონსტიტუციოსასამართლოს 2011 წლის 22 დეკემბრისგადაწყვეტილება№1/1/477 საქმეზე„საქართველოსსახალხოდამცველისაქართველოსპარლამენტისწინააღმდეგ“, II-68; საქართველოსსაკონსტიტუციოსასამართლოს 2013 წლის 11 ივნისის№1/3/534 გადაწყვეტილებასაქმეზე „საქართველოსმოქალაქეტრისტანმამაგულაშვილისაქართველოსპარლამენტისწინააღმდეგ“, II-5;). <<თანასწორობისძირითადიუფლებასხვაკონსტიტუციურიუფლებებისგანიმითგანსხვავდება, რომისარიცავსცხოვრებისრომელიმეგანსაზღვრულსფეროს. თანასწორობისპრინციპიმოითხოვსთანაბარმოპყრობასადამიანისუფლებებითადაკანონიერიინტერესებითდაცულყველასფეროში ... დისკრიმინაციისაკრძალვასახელმწიფოსგანმოითხოვს, რომმისმიერდადგენილინებისმიერირეგულაციაშეესაბამებოდესთანასწორობისძირითადარსს – არსებითადთანასწორებსმოეპყროსთანასწორადდაპირიქით>> (საქართველოსსაკონსტიტუციოსასამართლოს 2010 წლის 27 დეკემბრისგადაწყვეტილება№1/1/493 საქმეზე “მოქალაქეთაპოლიტიკურიგაერთიანებები: „ახალიმემარჯვენეები“და„საქართველოსკონსერვატიულიპარტია“ საქართველოსპარლამენტისწინააღმდეგ”, II-4; საკონსტიტუციოსასამართლოს 2013 წლის 11 აპრილისგადაწყვეტილება№1/1/539 საქმეზე„საქართველოსმოქალაქებესიკადამიასაქართველოსპარლამენტისწინააღმდეგ”, II-4.). ამავედროსაშკარაადიფერენციაციისმაღალიინტენსივობა, რამეთუარსებითადთანასწორიპირებიმნიშვნელოვნადგანსხვავებულპირობებშიმოექცნენერთიდაიგივე სამართლებრივი რეგულაციის შედეგად. <<საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს განმარტებით, სამართლებრივი სახელმწიფოს პრინციპი „სახელმწიფო ხელისუფლების, მათ შორის, საკანონმდებლო ხელისუფლების მოქმედებას მკაცრ კონსტიტუციურ-სამართლებრივ ჩარჩოებში აქცევს>>(იხ:საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს 2007 წლის 26 ოქტომბრის N2/2-389 გადაწყვეტილება საქმეზე „საქართველოს მოქალაქე მაია ნათაძე და სხვები საქართველოს პარლამენტისა და საქართველოს პრეზიდენტის წინააღმდეგ“, II-18.). << ლეგიტიმური მიზნის არარსებობის პირობებში, ადამიანის უფლებაში ნებისმიერი ჩარევა თვითნებურ ხასიათს ატარებს და უფლების შეზღუდვა საფუძველშივე გაუმართლებელი, არაკონსტიტუციურია>> (იხ:საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს 2013 წლის 5 ნოემბრის #3/1/531 გადაწყვეტილება `ისრაელის მოქალაქეები - თამაზ ჯანაშვილი, ნანა ჯანაშვილი და ირმა ჯანაშვილი საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ~ , II.15. საკოსტიტუციო სასამართლოს 13.11.2014 წლის N 2/5/556 გადაწყვეტილების §17-18-29-30-31). <<28.12.2012 წლის ამნისტიის შესახებ კანონის მე-16 მუხლის თანახმად 1/4-ით შეგიმცირდეთ სსკ-ის 109-ე მუხლის მესამე ნაწილით (ან 260; 262-ე მუხლის მესამე ნაწილით) დანიშნული უვადო თ/აღკვეთის სასჯელი, მაგრამ საბოლოო სასჯელად დაგრჩეთ უვადო თ/აღკვეთა>>(იხ. დანართი) ზოგიერთ განჩინებების სამოტივაციო ნაწილში სასამართლო განმარტავს , რომ<<მართალია 28.12.2012 წლის ამნისტიის კანონის მე-16 მუხლის მოთხოვნათა შესაბამისად ყველა პირსაც ნასამართლევია განსაკუთრებით მძიმე დანაშაულის ჩადენისათვის 1/4- ით უნდა შეუმცირდეს სასჯელი, მაგრამ ამნისტიის შესახებ საქართველოს კანონით არ არის გათვალისწინებული კანონისმიერი პროცედურა იმ პირების მიმართ ვისაც სასჯელად დანიშნული აქვს უვადო თ/აღკვეთა.>> (იხ:დანართი) აღნიშნულ განჩინებები ნათელი მტკიცებაა 28.12.2012 წლის <<ამნისტიის შესახებ>> კანონის განუჭვრეტადობისა და ბუნდოვანობის უვადო სასჯელთან მიმართებაში. რამაც გამოიწვია ის ლაფსუსი , რომელზეც ზემოთ ციტირებულ გაჩინებებში მიანიშნებენ საერთო სასამართლოები. აღნიშნულ საკანონმდებლო ხარვეზთან დაკვშირებით საქათველოს პარლამენტის ყურადღება საბგაამახვილა საქართველოს სახალხო დამცველმა 2013/2014 წლის ანგარიშებში (იხ. დანართი). საქართველოს უზენაესი სასამართლოს სამეცნიერო საკონსულტაციო საბჭომ (იხ. დანართი) ხოლო არასამთავრობო ორგანიზაციებმა << მსჯავრდებულთა და ბრალდებულთა იურიდიული დახმარების , ჯანმრთელობის და შემდგომი რესოციალიზაციის ცენტრმა>> და << საქართველოს ახლგაზრდა ადვოკატთა ასოციაციამ>> მოამზადეს დასკვნა და კანონპროექტი აღნიშნული ხარვეზის აღმოფხვრის მიზნით. (იხ. დანართი) მიუხედავად აღნიშნულისა საქართველოს პარლამენტს არ გადაუდგამს არავითარი ქმედითი ნაბიჯი , აღნიშნული საკანონმდებლო ხარვეზის აღმოსაფხვრელად . და ეს იმ ფონზე როდესაც საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლო და ადამიანის უფლებების ევროპული სასამართლოს პრეცედენტული შინაარსის არაერთ გადაწყვეტილებაში განმარტებულა რომ: << კანონმდებელი ვალდებულია , მიიღოს მკაფიო, არაორაზროვანი, განჭვრეტადი კანონმდებლობა (ნორმები), რომელიც პასუხობს კანონის განსაზღვრულ მოთხოვნას . ეს გარემოება ერთ-ერთი გადამწყვეტი კრიტერიუმია ნორმის კონსტიტუციურობის შეფასებისას. კანონმდებლის ასეთი ვალდებულება სამართლებრივი სახელმწიფოს პრინციპიდან მომდინა. .........კანონად შეიძლება ჩაითვალოს საკანონმდებლო საქმიანობის მხოლოდ ის პროდუქტი , რომელიც პასუხობს კანონის ხარისხის მოთხოვნებს. ეს უკანასკნელი კი გულისხმობს კანონის შესაბამისობას სამართლის უზენაესობისა და სამათლებრივი უსაფრთხოების პრინციპებთან. ამ პრინციპების რეალური დაცვისთვის პარაქტიკული და გადამწყვეტი მნიშვნელობა აქვს კანონის ხელმისაწვდომობასა და განჭვრეტადობას. კანონის ხარისხი მოითხოვს, რომ საკანონმდებლო რეგულაცია იყოს იმდენად მკაფიო, რომ პირმა , რომლის უფლებაში ჩარევაც ხდება, შესძლოს სამართლებივი მდგომარეობის ადეკვატურად შეცნობა და საკუთარი ქმედების და საკუთარი ქმედების შესაბამისად წარმართვა>> (2007 წლის 26 დეკემბრის გადაწყვეტილება საქმეზე "საქათველოს ახალგაზრდა იურისტთა ასოციაცია და საქართველოს მოქალაქე ეკატერინე ლომთათიძე საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ"). << რაც უფრო ინტენსიურია ჩარევა ადამიანის უფლებებში , მით უფრო მკაცრია მოთხოვნები კანონმდებლის მიმართ. ამ დროს კანონმდებელს აკისრია ვალდებულება, საჯარო ხელისუფლება უზრუნველყოს სახელმძღვანელო მიმართულებებით, რომლებიც განჭვრეტადს ხდიან მის მიერ კონკრეტული გადაწყვეტილების მიღების შესაძლებლობას, მართლზომიერებას, აუცილებლობას თუ გარდაუვალობას, იმავდროულად მოქალაქეს უქმნიან წარმოდგენას, თუ რა ზომები იქნება მის მიმართ გატარებული. კანონის განჭვრეტადობა და ხელმისაწვდომობა მოიცავს იმ აუცილებელ პირობასაც, რომ უფლების შეზღუდვაზე უფლებამოსილი პირების დასაშვები მოქმედების ფარგლები იყოს კონკრეტული, გასაგები, მკაფიო. კანონისადმი ასეთი მოთხოვნა აუცილებელია უფლებაში ჩარევაზე უფლებამოსილი პირის (ორგანოს) შეზღუდვის და შემდგომი კონტროლის უზრუნველყოფისთვის, რადგან ამ თანამდებობის პირებს კონკრეტული საჯარო ინტერესის მიღწევა სამართლებრივი სახელმწიფოსგან აქვთ დაკისრებული. სამართლის უზენაესობის პრინციპთან შესაბამისობისათვის კანონი უნდა უზრუნველყოფდეს უფლების ეფექტური დაცვის შესაძლებლობას ხელისუფლების მხრიდან თვითნებური ჩარევისაგან. ეს პირველ რიგში გულისხმობს , რომ თავად კანონი კანონით დეტალურად, სიცხადის საკმარისი ხარისხით განისაზღვროს საჯარო ხელისუფლების უფლებამოსილება ამ სფეროში. შესაბამისად კანონი არ უნდა იძლეოდეს შესაძლებლობას , რომ სასამართლო თუ აღმასრულებელმა ხელისუფლებამ დამოუკიდებლად დაადგინოს საკუთარ ქმედებათა დიაპაზონი. თუ უფლებაში ჩარევაზე უფლებამოსილ პირს ზუსტად და კონკრეტულად არ ეცოდინება არ ეცოდინება თავისი შესაძლო მოქმედების ფარგლები, ერთის მხრივ , უნებლიედ გაიზრდება რისკი უფლებაში არასწორი, გადამეტებული ჩარევისა, ხოლო მეორეს მხრივ ცდუნებაც უფლების შეგნებულად ბოროტად გამოყენებისა, რისი კანონზომიერი შედეგიც არის უფლების დარღვევა >>(2007 წლის 26 დეკემბრის გადაწყვეტილება საქმეზე "საქათველოს ახალგაზრდა იურისტთა ასოციაცია და საქართველოს მოქალაქე ეკატერინე ლომთათიძე საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ"). << საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლომ კანონის განჭვრეტადობისა და ხელმისაწვდომობის აუცილებლობის თაობაზე აღნიშნა რომ ,, ნორმა უნდა იყოს ნათელი და განსაზღვრულობის მოთხოვნებთან შესაბამისი. ადამიანს უნდა შეეძლოს ზუსტად გაარკვიოს, თუ რას მოითხოვს მისგან კანონმდებელი და მიუსადაგოს ამ მოთხოვნას თავისი ქცევა. საკონსტიტუციო სასამართლომ, კონსტიტუციის სხვადასხვა ნორმებთან სადავო ნორმების შესაბამისობის ანალიზისას, უნდა დაადგინოს, ხომ არ გამოუწვევია უფლების დარღვევა ნორმის განუსაზღვრელობას>>(იხ: საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს 26.10.2007წლის N2/2/389 გადაწყვეტილება საქმეზე ,, საქართვეელოს მოქალაქე მაია ნათაძე და სხვები საქართველოს პარლამენტის და საქართველოს პრეზიდენტის წინააღმდეგ".) მაშასადამე ნორმის განმარტებისას მისი გამოყენების პრაქტიკის უგულებელყოფა არ შეიძლება, მაგრამ სამართალშემფარდებლისათვის მისი განმარტების შესაძლებლობებისთვის გასაღები მაინც ნორმაში დევს............ კანონის ხარისხი ამ შემთხვევაში გულისხმობს, რომ როდესაც ეროვნული კანონი ახდენს თავისუფლების აღკვეთის ავტორიზებას იგი უნდა გახლდეთ საკმარისად ხელმისაწვდომი, კონკრეტული და განუჭვრეტადი გამოყენებისას რათა თავიდან იქნას აცილებული თვითნებურობის საფრთხე.>> {იხ. შტაფფოროლ ვ. თჰე Uნიტედ Kინგდომ (Gჩ), ნო 46295/99, §63 } (იხ. Aმუურ ვ. Fრანცე, 25 ივნისი 1996, § 50, რეპორტს 1996 -III; Nასრულლოყევ ვ. ღუსსია. ნო.656/06, § 71, 11 ოქტომბერი 2007; Mოორენ ვ. გერმანყ (Gჩ), ნო. 11364/03, §76, 9 ივლისი 2009). <<კანონზე" საუბრისას , მე-7 მუხლი ეფუძნება იგივე ცნებას, რომელიც მოიცავს ხარისხობრივ მოთხოვნებს, მათ შორის ხელმისაწვდომობასა და განჭვრეტადობას >>(იხ. ჩანტონი ვ. Fრანცე, 15 ნოემბერი1996, §29, ღეპორტს 1996 V, ცოემე ანდ ოტჰერს ვ. Bელგიუმ, ნოს.32492/96, 32548/96 და 33210/96, EჩHღ 2000-VII; <<საკანონმდებლო აქტები ყოველთვის ზუსტი არ არის , ეს ნიშნავს, რომ ბევრი კანონი ყოველივე ზემოთ მოხსენებულიდან გამომდინარე, გთხოვთ 28.12,2012 წლის << ამნისტიის შესახებ >>კანონის 16-ე მუხლით განსაზღვრული ნორმა და მისი მოქმედების ფარგლებისა და არეალის განმსაზღვრელი იმავე კანონის 17-ე და 18-ე მუხლები, ცნობილი იქნეს როგორც ბუნდოვანი, განუჭვრეტადი და დისკრიმინაციული უვადოდ მსჯავრდებულებთან მიმართებაში. |
სარჩელით დაყენებული შუამდგომლობები
შუამდგომლობა სადავო ნორმის მოქმედების შეჩერების თაობაზე: არა
შუამდგომლობა პერსონალური მონაცემების დაფარვაზე: არა
შუამდგომლობა მოწმის/ექსპერტის/სპეციალისტის მოწვევაზე: კი
კანონმდებლობით გათვალისწინებული სხვა სახის შუამდგომლობა: არა