საქართველოს მოქალაქე მარიკა გაბესკირია საქართველოს მთავრობის წინააღმდეგ.
დოკუმენტის ტიპი | კონსტიტუციური სარჩელი |
ნომერი | 627 |
ავტორ(ებ)ი | მარიკა გაბესკირია |
თარიღი | 9 თებერვალი 2015 |
თქვენ არ ეცნობით სარჩელის სრულ ვერსიას. სრული ვერსიის სანახავად, გთხოვთ, ვერტიკალური მენიუდან ჩამოტვირთოთ სარჩელის დოკუმენტი
განმარტებები სადავო ნორმის არსებითად განსახილველად მიღებასთან დაკავშირებით
წინამდებარე საქმეში მოსარჩელეს წარმოადგენს მოქალაქე მარიკა გაბესკირია. საქმეს თან ერთვის ზესტაფონის რაიონული სასამართლოს 2011 წლის 27 დეკემბრის N2/79 გადაწყვეტილება მარიკა გაბესკირიას ქმედუუნაროდ აღიარების თაობაზე. აღნიშნული გადაწყვეტილებით ზესტაფონის რაიონული სასამართლოს მოსამართლე მერაბ გაბინაშვილმა, სოციალური მომსახურების სააგენტოს თერჯოლის განყოფილების წარმომადგენლის გიორგი მაკარიძის განცხადების საფუძველზე, განიხილა მარიკა გაბესკირიას ქმედუუნაროდ აღიარების შესახებ საკითხი. სასამართლომ გადაწყვიტა: გიორგი მაკარიძის განცხადება დაკმაყოფილდეს და მარიკა გაბესკირია დაბადებული 1975 წლის 16 ივლისს (პ/ნ 42001003288), აღიარებულ იქნას ქმედუუნაროდ. 2001 წელს მოსარჩელეს შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირის სტატუსი მიენიჭა უვადოდ და დაენიშნა სახელმწიფო პენსია. იგი 2011 წლიდან, აღიარებულია ქმედუუნაროდ. მოსარჩელე 2012 წლამდე კანონმდებლობით დადგენილი წესით უშუალოდ იღებდა და განკარგავდა სოციალური პაკეტით გათვალისწინებულ თანხას, რომელიც შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირის სტატუსის მინიჭებიდან გამომდინარე დაენიშნა. 2012 წლიდან საქართველოს შორმის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტროს მმართველობის ქვეშ მყოფმა სსიპ - სოციალური მომსახურების სააგენტომ საბანკო დაწესებულებაში გახსნა საანაბრე (სადეპოზიტო) ანგარიში, სადაც ირიცხება და გროვდება მოსარჩელის კუთვნილი ფულადი გასაცემელი. 2012 წლიდან მოსარჩელეს არ გააჩნია სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხისა და მასზე დარიცხული პროცენტის უშუალოდ მიღებისა და განკარგვის უფლებამოსილება. ჩვენთვის ცნობილია, რომ ერთი მხრივ, შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირები, რომლებიც იმყოფებიან სახელმწიფო მზრუნველობის ქვეშ და არ არიან აღიარებული ქმედუუნაროდ და მეორე მხრივ, სახელმწიფო მზრუნველობის ქვეშ მყოფი შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირები, რომლებიც შესაძლებელია აკმაყოფილებენ ქმედუუნაროდ აღიარების კრიტერიუმებს, თუმცა კანონმდებლობით დადგენილი წესით ამ პირების ქმედუუნაროდ აღიარება არ განხორციელებულა იღებენ და განკარგავენ სოციალური პაკეტით განსაზღვრულ ფულად გასაცემელს. ასევე, იმ შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირების კანონიერი წარმომადგენლები, რომლებიც არ ცხოვრობენ ინსტიტუციაში და არიან ქმედუუნაროდ აღიარებულნი, იღებენ და მათი საჭიროებების მიხედვით განკარგავენ სოციალური პაკეტით განსაზღვრულ ფულად გასაცემელს. ამრიგად, ზემოაღნიშნულის გათვალისწინებით მიგვაჩნია, რომ ერთი მხრივ, ირღვევა მოსარჩელის საკუთრების უფლება და მეორე მხრივ, მოსარჩელესთან მიმართებაში დისკრიმინაციული მოპყრობა ხორციელდება. 2014 წელს მოსარჩელემ განცხადებით მიმართა არასამთავრობო (არასამეწარმეო) იურიდიულ პირს „პარტნიორობა ადამიანის უფლებებისთვის,“ რათა ეშუამდგომლა სააგენტოსთან მისი საკუთრების დარღვეული უფლების აღდგენასთან დაკავშირებით. ამ ფაქტის შესახებ სოციალური მუშაკისათვის ცნობილია. ორგანიზაციამ მიმართა სააგენტოს მოსარჩელის საკუთრების განკარგვის უფლების საკითხის შესწავლის თხოვნით. სააგენტომ პასუხად აცნობა, რომ მოსარჩელის ანგარიშზე დაგროვებული თანხისა და პროცენტის განკარგვის შესაძლებლობა მოსარჩელეს მიეცემა მხოლოდ ქმედუნარიანობის აღდგენის ან ქმედუნარიანობის აღდგენამდე მეურვეობისა და მზრუნველობის ორგანოს რეგიონული საბჭოს გადაწყვეტილებით. ,,პარტნიორობა ადამიანის უფლებებისთვის’’ მიმართა სოციალური მომსახურების სააგენტოს ქვემო ქართლის რეგიონულ საკოორდინაციო საბჭოს მოსარჩელის საკუთრების განკარგვის უფლების საკითხის განხილვის თხოვნით. სოციალური მომსახურების სააგენტოს ქვემო ქართლის რეგიონულმა ცენტრმა არასამთავრობო ორგანიზაციას აცნობა, რომ საბჭოს არ განუხილავს მოსარჩელის სოციალური პაკეტით განსაზღვრული ფულადი გასაცემლის განკარგვის საკითხი, რადგან შესაბამისი თხოვნით არ მიუმართავს სოციალური მომსახურების სააგენტოს გარდაბნის რაიონული განყოფილების სოციალურ მუშაკს, რომელიც მოსარჩელის კანონიერი წარმომადგენელია. წერილს თან ერთვოდა სოციალური მუშაკის მოხსენებითი ბარათი. მოსარჩელემ 2014 წლის 9 დეკემბერს განცხადებით მიმართა კანონიერ წარმომადგენელს ლალი სამხარაულს (სსიპ სოციალურ მომსახურების სააგენტოს ქვემო ქართლის რეგიონალური საკოორდინაციო ცენტრის გარდაბნის რაიონული განყოფილების უფროსი) და მოითხოვა საკონსტიტუციო სასამართლოში კონსტიტუციური სარჩელის წარდგენის მიზნით ორგანიზაციაზე "პარტნიორობა ადამიანის უფლებებისთვის" შესაბამისი რწმუნებულების გაცემა. აღნიშნული განცხადება განხილულ იქნა სოციალური მომსახურების სააგენტოს უფროსის მოვალეობის შემსრულებლის გაიოზ თალაკვაძის მიერ, რომელმაც მოსარჩელესა და კანონიერ წარმომადგენელს ბუნდოვანი პასუხი აცნობა. სოციალური მომსახურების სააგენტოს უფროსის მოვალეობის შემსრულებლის წერილში საუბარია საქართველოს ადმინისტრაციულ საპროცესო კოდექსისა და საქართველოს სამოქალაქო საპროცესო კოდექსის ცალკეულ მუხლებზე, რომლებსაც არ გააჩნია რელევანტური კავშირი საკონსტიტუციო სასამართლოში სამართალწარმოებასთან დაკავშირებით. შესაბამისად, შეიძლება ითქვას, რომ მოსარჩელეს უარი ეთქვა ორგანიზაციისთვის "პარტნიორობა ადამიანის უფლებებისთვის" წარმომადგენლობის დამადასტურებელი დოკუმენტის გაცემაზე. გარდა ამისა, რწმუნებულების ნოტარიულად დამოწმება ვერ განხორციელდა, რადგან კანონმდებლობა არ ანიჭებს ქმედუუნაროდ აღიარებულ პირს რწმუნებულების გაცემის უფლებამოსილებას. ზემოხსენებულიდან გამომდინარე, მიგვაჩნია, რომ სადავო ნორმებით ირღვევა მოსარჩელე მარიკა გაბესკირიას კონსტიტუციის 21-ე მუხლითა და მე-14 მუხლებით გარანტირებული უფლებები. შესაბამისად, სარჩელი სრულად აკმაყოფილებს ,"საკონსტიტუციო სასამართლოს შესახებ" საქართველოს ორგანული კანონის 39-ე მუხლის პირველი პუნქტის ,"ა" ქვეპუნქტის, "საკონსტიტუციო სამართალწარმოების შესახებ" საქართველოს კანონის მე-18 მუხლით დადგენილ მოთხოვნებს და არ არსებობს სარჩელის არსებითად განსახილველად მიღებაზე უარის თქმის საფუძველი.
|
მოთხოვნის არსი და დასაბუთება
1. საქართველოს მთავრობის 2012 წლის 23 ივლისის №279 დადგენილებით დამტკიცებული სოციალური პაკეტის გაცემის წესისა და პირობების მე-10 მუხლის მე-2 პუნქტის შესაბამისობა საქართველოს კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტთან და საქართველოს კონსტიტუციის მე-14 მუხლთან1.1. საქართველოს მთავრობის 2012 წლის 23 ივლისის №279 დადგენილებით დამტკიცებული სოციალური პაკეტის გაცემის წესისა და პირობების მე-10 მუხლის მე-2 პუნქტის შესაბამისობა საქართველოს კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტთანა) სოციალური პაკეტი, როგორც კონსტიტუციის 21-ე მუხლით დაცული საკუთრების ობიექტისადავო ნორმა მოცემულია საქართველოს მთავრობის 2012 წლის 23 ივლისის №279 დადგენილებაში (შემდგომში - დადგენილება). დადგენილება განსაზღვრავს სოციალური პაკეტის მოცულობას, მიმღებ პირთა წრეს, სოციალური პაკეტის დანიშვნის, გაცემის წესსა და პირობებს, ადგენს ადმინისტრირების ორგანოს, ბენეფიციართა უფლებებს და არეგულირებს სოციალური პაკეტის მიღებასთან, შეჩერებასთან, შეწყვეტასთან დაკავშირებულ ურთიერთობებს. დადგენილება მიღებულია „სოციალური დახმარების შესახებ“ საქართველოს კანონის საფუძველზე. შესაბამისად, სადავო ნორმის ფორმალური და მატერიალური თვალსაზრისით კონსტიტუციასთან შესაბამისობაზე და სოციალური პაკეტის, როგორც საკუთრების ობიექტზე მსჯელობისას აუცილებელია ამ კანონის მიზნობრივი მიმოხილვა. „სოციალური დახმარების შესახებ“ საქართველოს კანონის მიზანია სოციალური დახმარების მწყობრი სისტემის ჩამოყალიბებით მოსახლეობის სამართლიანი, მიზნობრივი და ეფექტიანი დახმარებით უზრუნველყოფა. კანონით განსაზღვრულია სოციალური დახმარების სახეები, რომელთაგან სოციალური პაკეტი წარმოადგენს ერთ-ერთ სახეს. განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია ის გარემოება, რომ სოციალური დახმარებისა (მათ შორის სოციალური პაკეტი) და სახელმწიფო პენსიის/საპენსიო პაკეტის ცნებები არ არის იდენტური. რასაკვრიველია, მათ კონსტიტუციურ დონეზე გააჩნიათ საერთო სამართლებრივი საწყისი, საყრდენი, საფუძველი - სოციალური სახელმწიფოს პრინციპი. თუმცა, საერთო კონსტიტუციური პრინციპიდან მომდინარე უფლებების არსებობა იმთავითვე არ გულისხმობს მათ ერთგვარობას. გარდა ამისა, კანონმდებლის მიერ სახელმწიფო პენსიასთან და სოციალურ დახმარებასთან (სოციალურ პაკეტთან) დაკავშირებული სამართლებრივი ურთიერთობები სხვადასხვა საკანონმდებლო აქტით არის მოწესრიგებული. მათი არაერთგვაროვანი სამართლებრივი ბუნების დამადასტურებელი არგუმენტია ის ფაქტიც, რომ ერთი მხრივ, განსხვავებულია რეგულირების სფერო და მეორე მხრივ, დაუშვებელია ერთობლივად ორივე ინსტრუმენტით - სახელმწიფო პენსიისა და სოციალური პაკეტის მიღების უფლებით სარგებლობა. სახელმწიფო პენსიისა და სოციალური პაკეტის გამიჯვნის საჭიროებაზე სარჩელში საუბარია იმ ფაქტის გათვალისწინებით, რომ საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლომ საქმეში „ომარ შერაზადიშვილი, თამაზ კოღუა, ვახტანგ რაზმაძე, რევაზ ყიფიანი, გიორგი ნადარეიშვილი და ნუგზარ სოტკილავა საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“ განიხილა სპეციალური (სახელმწიფო) პენსიის გაუქმებისა და შემცირების საკითხი. სასამართლოს განცხადებით, აღნიშნული უფლება არ იყო დაცული კონსტიტუციის 21–ე მუხლით და სახელმწიფოს დისკრეციის ფარგლებში მოსაწესრიგებელ სოციალურ უფლებებს განეკუთვნებოდა. სასამართლომ მიუთითა, რომ „საპენსიო უზრუნველყოფასთან დაკავშირებული საკითხები სოციალური უფლებების კატეგორიას განეკუთვნება. საქართველოს კონსტიტუციის 21-ე მუხლით კი აღიარებულია საკუთრების საყოველთაო უფლება, რომელიც ადამიანის პირადი უფლებაა. იმავდროულად მას აქვს ეკონომიკური ხასიათი, ამიტომ რიგი სოციალური უფლებების ხელყოფაზე, ხელყოფის შინაარსიდან გამომდინარე შეიძლება გავრცელდეს კონსტიტუციის 21-ე მუხლის ფარგლები. თუმცა მოცემული დავის ფარგლებში არ გამოიკვეთა სადავო ნორმების მიმართება კონსტიტუციის 21-ე მუხლით აღიარებულ უფლებასთან.“ (საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს 2006 წლის 29 მარტის განჩინება). აუცილებლად უნდა აღინიშნოს, რომ წინამდებარე შემთხვევა თვისებრივად განსხვავდება ზემოაღნიშნულ საქმეში არსებული ფაქტობრივ-სამართლებრივი გარემოებებისგან (სადავო ნორმა არ ეხება სოციალური დახმარების გაზრდას ან შემცირებას). მოსარჩელეს მიაჩნია, რომ ზოგადად სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხის დანიშვნის ან არ დანიშვნის საკითხი შესაძლებელია სცდებოდეს კონსტიტუციის 21-ე მუხლით დაცულ სფეროს. თუმცა მას შემდეგ, როდესაც შესაბამისი სამართლებრივი პროცედურებისა და წესების დაცვით კონკრეტულ პირზე განხორციელდება სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხის დანიშვნა, ეჭვგარეშეა, რომ იგი მოექცევა კონსტიტუციის 21-ე მუხლით დაცულ სფეროში. მოსარჩელის აზრით, სოციალური პაკეტის არსი გულისხმობს ორ სამართლებრივ განზომილებას: 1) სოციალური პაკეტი - პირის სოციალური უფლება სახელმწიფოს მხრიდან მიიღოს დახმარება, რომლის ოდენობას სახელმწიფო სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობის გათვალისწინებით განსაზღვრავს; 2) სოციალური პაკეტი - თანხა (მატერიალურ-სამართლებრივი სიკეთე), რომლის დანიშვნის შემდეგ, მასზე პირს საკუთრების უფლება წარმოეშობა. მოცემული შემთხვევა სწორედ მეორე სამართლებრივი განზომილების ჭრილში უნდა იქნეს განხილული. სოციალური პაკეტის, როგორც საკუთრების ობიექტზე მსჯელობისას მხედველობაში აგრეთვე მისაღებია საქართველოს მთავრობის მიზანი, ნება. შესაბამისად, დადგენილების მუხლები ერთობლიობაში, სისტემურად უნდა იქნეს წაკითხული. დადგენილების მე-13 მუხლის მიხედვით, სოციალური პაკეტის მიღებაზე უფლებამოსილი პირის გარდაცვალების შემთხვევაში, გარდაცვალებამდე მიუღებელი სოციალური პაკეტის თანხები ამავე სამართლებრივი აქტით განსაზღვრულ შემთხვევებში უნდა გაიცეს პირველი რიგის კანონით მემკვიდრეებზე (შვილები, მშობლები, მეუღლე) ან სამკვიდრო მოწმობის მფლობელზე (ანდერძით ან კანონით მემკვიდრე). მიუხედავად იმისა, რომ მემკვიდრეების კატეგორია შეზღუდულია, დადგენილება ითვალისწინებს პირველი რიგის მემკვიდრეებზე ან ანდერძით განსაზღვრულ პირებზე სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხის ერთჯერადად გაცემის შესაძლებლობას, რაც ცალსახად მიუთითებს იმ გარემოებაზე, რომ სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხა სოციალური პაკეტის მიღებაზე უფლებამოსილ პირს გადაეცემა არათუ მხოლოდ პირადი სარგებლობის, განკარგვის მიზნით, არამედ საკუთრებაში. სადავო არ უნდა იყოს ის ფაქტი, რომ იმგვარი მატერიალური სამართლებრივი სიკეთის მემკვიდროებით გადაცემა, როგორიცაა ფულადი თანხა შესაძლებელია იმ შემთხვევაში, თუ ის მამკვიდრებლის საკუთრებაა. ზემოაღნიშნულიდან გამომდინარე, სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხა მოაზრებულ უნდა იქნეს კონსტიტუციის 21-ე მუხლით დაცულ საკუთრების ობიექტებში. ბ) სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებული პირების საკუთრების უფლების შეზღუდვასადავო ნორმის კონსტიტუციასთან ფორმალურ-სამართლებრივი თვალსაზრისით მსჯელობამდე გააზრებულ უნდა იქნეს მისი შინაარსი. ამასთანავე, უნდა შეფასდეს ხორციელდება თუ არა საკუთრების უფლებაში ჩარევა, უნდა დადგინდეს ჩარევის ფორმა და მისი კონსტიტუციურობა. დადგენილების მე-10 მუხლით მოწესრიგებულია სრულ სახელმწიფო კმაყოფაზე მყოფი ზოგიერთი კატეგორიის პირის სოციალური პაკეტით უზრუნველყოფის განსაკუთრებული წესი. ხსენებული მუხლის პირველი პუნქტის თანახმად, სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებული (და არასრულწლოვანი) პირების სახელზე სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხა (მოცემულ შემთხვევაში - 100 ლარი) ირიცხება სოციალური პაკეტის გამცემ საბანკო დაწესებულებაში (სს ლიბერთი ბანკი), რომლის გახსნას უზრუნველყოფს საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტროს სახელმწიფო კონტროლს დაქვემდებარებული სსიპ – სოციალური მომსახურების სააგენტო (შემდგომში - სააგენტო). აღნიშნული მუხლის მე-2 პუნქტი ადგენს სოციალური პაკეტის განკარგვის უფლების მქონე სუბიექტებს - ქმედუნარიანი პირები და მზრუნველობის რეგიონალური საბჭო. მზრუნველობის რეგიონალური საბჭოს მიერ სოციალური პაკეტის განკარგვასთან დაკავშირებულ საკითხებს დადგენილება არ შეიცავს. დადგენილების მე-10 მუხლით გათვალისწინებული წესის განსაკუთრებული ბუნება გამოიხატება სახელმწიფო მეურვეობის/მზრუნველობის ქვეშ მყოფ ბენეფიციართა ორი კატეგორიის (არასრულწოვანი და ქმედუუნაროდ აღიარებული პირების) მიმართ სოციალური პაკეტის მიღების, განკარგვის, სარგებლობის ბენეფიციართა სხვა კატეგორიებისთვის დადგენილი პროცედურისა და წესისგან განსხვავებული რეგულირების დადგენაში. ამ მუხლის მე-2 პუნქტის მიხედვით, მიუხედავად იმისა, რომ სოციალური პაკეტით გათვალისწინებულ თანხაზე (ძირითადი თანხა და პროცენტი) ქმედუუნაროდ აღიარებული პირებს გააჩნიათ საკუთრების უფლება, ისინი არ ფლობენ ამ თანხით (ძირითადი თანხა და პროცენტი) სარგებლობის, მისი განკარგვის უფლებამოსილებას. ამგვარად, სადავო ნორმით ხორციელდება სახელმწიფო მეურვეობის/მზრუნველობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებული პირების საკუთრების უფლებაში ჩარევა. დადგენილებით ასეთი პირები ფორმალურად წარმოადგენენ სოციალური პაკეტით გათვალისწინებულ თანხაზე (ძირითადი თანხა და პროცენტი) საკუთრების უფლების მქონე სუბიექტებს, თუმცა გამომდინარე იქიდან, რომ ასეთ პირებს არ გააჩნიათ მისი განკარგვის, სარგებლობის უფლებამოსილება (ამ თანხას მზრუნველობის რეგიონული საბჭო განკარგავს), სახეზეა სახელმწიფო მეურვეობის/მზრუნველობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნარო პირების საკუთრების უფლების შეზღუდვა. გ) სადავო ნორმის ფორმალურ-სამართლებრივი შესაბამისობა საქართველოს კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტთანსაქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს განცხადებით, „საქართველოს კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტის თანახმად: აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროებისთვის დასაშვებია პირველ პუნქტში აღნიშნულ უფლებათა შეზღუდვა კანონით განსაზღვრულ შემთხვევებში და დადგენილი წესით. მაშასადამე, საკუთრების უფლების შეზღუდვის დასაბუთების ფორმალურ-იურიდიულ საფუძველს წარმოადგენს: ა) აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროების შემთხვევების კანონით გათვალისწინება; ბ) შეზღუდვის წესის კანონით დადგენა“ (საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს 2007 წლის 2 ივლისის გადაწყვეტილება საქმეზე „საქართველოს მოქალაქეები – დავით ჯიმშელეიშვილი, ტარიელ გვეტაძე და ნელი დალალიშვილი საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“). საქართველოს კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტით გათვალისწინებული კონსტიტუციის დაშვებული საკუთრების უფლების შეზღუდვის ერთ-ერთი საფუძველია შეზღუდვის დამწესებელი აქტის სათანადო სამართლებრივი სტატუსით არსებობა და ასეთ აქტში განსაზღვრული შემთხვევებისა („აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროება“ ფართო გაგებით; კონკრეტული სამართლებრივი წინაპირობა ვიწრო გაგებით) და დადგენილი წესის ფორმულირება. აღნიშნულის მიხედვით, პირის საკუთრების შეზღუდვის წინაპირობას წარმოადგენს ასეთი ჩარევის დამდგენი ნორმის „კანონის“ სახით არსებობა, რაც გულისხმობს იმას, რომ გარდა კანონის და მასზე მაღალი რანგის მქონე ნორმატიული აქტისა, დაუშვებელია საკუთრების უფლების შეზღუდვა, თუნდაც ეს უკანასკნელი „აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროებით“ იყოს განპირობებული. გარდა ამისა, უნდა ითქვას, რომ აუცილებელია დადგენილ იქნეს ჩარევის კონკრეტული შემთხვევები და საკუთრების უფლების შეზღუდვის განხორციელების კანონისმიერი პროცედურები, რომელიც გამორიცხავს საკუთრებაზე თვითნებურ ზემოქმედებებს. „ნორმატიული აქტების შესახებ“ საქართველოს კანონის მე-7 მუხლი ნორმატიულ აქტებს ყოფს საკანონმდებლო და კანონქვემდებარე აქტებად. ხსენებული მუხლი ამომწურავად განსაზღვრავს საკანონმდებლო აქტების სახეებს, რომლებშიც საქართველოს მთავრობის ნორმატიული აქტი - დადგენილება არ მოიაზრება. საქართველოს მთავრობის დადგენილება წარმოადგენს კანონქვემდებარე ნორმატიულ აქტს, რომელიც საქართველოს კონსტიტუციისა და კანონების საფუძველზე და მათ შესასრულებლად მიიღება. მოცემული სამართლებრივი აქტი - დადგენილება ვერ აკმაყოფილებს კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტის ფორმალურ-სამართლებრივ მოთხოვნებს, რადგან ქმედუუნაროდ აღიარებული პირების საკუთრების შეზღუდვის საფუძველია კანონქვემდებარე აქტი. შესაბამისად, სადავო ნორმა არაკონსტიტუციურია. გარდა ამისა, რელევანტურია ის ფაქტიც, რომ „სოციალური დახმარების შესახებ“ საქართველოს კანონი არათუ პირდაპირ, არამედ ირიბადაც არ შეიცავს ნორმას, რომელიც სოციალური პაკეტით გათვალისწინებულ თანხაზე საკუთრების უფლების მქონე სუბიექტებს - ქმედუუნაროდ აღიარებულ პირებს უზღუდავს მის განკარგვას. მიუხედავად იმისა, რომ სადავო ნორმა ფორმალურ-სამართლებრივი თვალსაზრისით ვერ აკმაყოფილებს კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტის მოთხოვნებს და შესაძლებელია იგი ამ საფუძვლით ცნობილ იქნეს არაკონსტიტუციურად, მოსარჩელე თვლის, რომ არსებობს საფრთხე ამგვარი შინაარსის შემცველი ნორმა დამატებულ იქნეს „სოციალური დახმარების შესახებ“ საქართველოს კანონში. აღნიშნულიდან გამომდინარე, მოსარჩელე დაინტერესებულია, რომ სადავო ნორმის არაკონსტიტუციურობაზე მსჯელობა გააგრძელოს შინაარსობრივ ჭრილში. იგი თვლის, რომ აუცილებელია საკონსტიტუციო სასამართლომ განმარტოს სადავო ნორმის კონსტიტუციური შინაარსი. დ) ..„აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროება“, „არ დაირღვეს საკუთრების უფლების არსი“, თანაზომიერების პრინციპისაკონსტიტუციო სასამართლო თანაზომიერების პრინციპს იყენებს, როგორც ადამიანის უფლებათა შეზღუდვის მართლზომიერების შეფასების კონსტიტუციურ კრიტერიუმს. სასამართლოს თქმით მას კონსტიტუციური კონტროლისთვის არსებითი მნიშვნელობა აქვს (საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს გადაწყვეტილება საქმეზე „საქართველოს მოქალაქეები – ვახტანგ მასურაშვილი და ონისე მებონია საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“). საქართველოს კონსტიტუციის 21-ე მუხლით გარანტირებულ საკუთრების უფლებაში ჩარევა მართლზომიერად ჩაითვლება, თუ ის აკმაყოფილებს თანაზომიერების პრინციპის კუმულაციურ ელემენტებს: ჩარევა უნდა ემსახურებოდეს ლეგიტიმურ მიზანს; ჩარევა უნდა იყოს გამოსადეგი დადგენილი ლეგიტიმური მიზნის მისაღწევად; ჩარევის ფორმა უნდა იყოს აუცილებელი ლეგიტიმური მიზნის მისაღწევად (არ უნდა არსებობდეს ჩარევის დადგენილ ფორმაზე მსუბუქი საშუალება); ჩარევა უნდა იყოს ლეგიტიმური მიზნის შესაბამისი (პროპორციული ვიწრო გაგებით). მოსარჩელეს მიაჩნია, რომ კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტის მიზნებისთვის, თანაზომიერების პრინციპის ერთ-ერთ ელემენტსა - „ლეგიტიმური მიზანი“ და „აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროების“ ცნებას შორის არსებობს მჭიდრო კავშირი. თანაზომიერების პრინციპის ამ ელემენტით ხორციელდება საკუთრების უფლების შემზღუდველ ნორმაში პირდაპირ არსებული ან ასეთი ნორმის ინტერპრეტაციის საფუძველზე დადგენილი „აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროების“ ლეგიტიმურობის შეფასება. მაშასადამე, საკუთრების უფლების შეზღუდვა უნდა ეფუძნებოდეს ლეგიტიმურ აუცილებელ საზოგადოებრივ საჭიროებას. სადავო ნორმაში პირდაპირ არ იკითხება აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროება, თუმცა იგი თუ რაციონალურად განიმარტება, საქართველოს მთავრობას უნდა ამოძრავებდეს სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნარო პირებზე ზრუნვისა და მათი ინტერესების დაცვის მიზანი, რაც შესაძლებელია განხილულ იქნეს ლეგიტიმურ აუცილებელ საზოგადოებრივ საჭიროებად (ლეგიტიმური მიზანი სახეზეა). გამომდინარე იქიდან, რომ სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფ ქმედუუნარო პირებზე ზრუნვის მიზნით სახელმწიფო სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხის განკარგვისა და მათი პირველადი საჭიროებების დაკმაყოფილების ვალდებულებას იღებს, ფორმალურად სადავო ნორმა შეიძლება იყოს გამოსადეგი. სადავო ნორმის აუცილებლობის შეფასებისას უნდა დადგინდეს, ლეგიტიმური მიზნის მისაღწევად რამდენად არის არსებული ღონისძიება საკუთრების უფლებაში ჩარევის ყველაზე მსუბუქი, ნაკლებად შემზღუდველი ინსტრუმენტი და ამგვარი ჩარევით ირღვევა თუ არა საკუთრების უფლების არსი. საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლომ ერთ-ერთ გადაწყვეტილებაში მკაფიოდ განცახადა, რომ "შეზღუდვის ნებისმიერ შემთხვევაში, საკუთრების არსება უნდა შენარჩუნდეს და მისი შინაგანი შინაარსი არ უნდა დაზიანდეს” (საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს 2001 წლის 7 ივნისის გადაწყვეტილება საქმეზე „საქართველოს მოქალაქეები – (1) ვალიდა დარბაიძე, ნათელა ციმაკურიძე და ნანა მირველაშვილი, (2) ნატალია ოკუჯავა, (3) მაია მელაძე, (4) მარი მიქიაშვილი, (5) დავით ადამიძე, ნანა სარაშვილი, გიორგი ოკუჯავა და სხვები (სულ 54 მოქალაქე), (6) ჟუჟუნა ბერიანიძე და (7) მარია ვარამაშვილი საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“). აღნიშნული ელემენტი არის იმდენად მყოფადი, მდგრადი და უალტერნატივო, შეზღუდვა აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროებიდანაც, რომ იყოს გამოწვეული და ამავდროულად მას კანონიც ითვალისწინებდეს, თუ ირღვევა საკუთრების უფლების არსი, ჩარევა ყოველთვის განხორციელდება არაკონსტიტუციურად. მოსარჩელეს მიაჩნია, რომ სადავო ნორმით გათვალისწინებული ღონისძიება ვერ აკმაყოფილებს თანაზომიერების პრინციპის ერთ-ერთი კუმულაციური ელემენტის - აუცილებლობის კრიტერიუმს რადგან იგი ერთი მხრივ, არღვევს საკუთრების უფლების არსს და მეორე მხრივ, ზემოაღნიშნული ლეგიტიმური მიზნის მიღწევა შესაძლებელია უფრო ნაკლებად შემზღუდველი ღონისძიებების არსებობით. საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს თქმით „ის ფაქტი, რომ შეზღუდვის შედეგად ფორმალურად მესაკუთრეს რჩება საკუთრების შინაარსისათვის დამახასიათებელი ელემენტები, სრულიადაც არ ნიშნავს იმას, რომ საკუთრებაში ჩარევა გამართლებულია. უფლების შინაარსის შეზღუდვის ფარგლებზეა დამოკიდებული ამ უფლების არსის შენარჩუნება, ვინაიდან სწორედ შინაარსია არსის განმსაზღვრელი გარემოება. საკუთრების შინაარსის შეზღუდვის ნებისმიერ შემთხვევაში, საკუთრება უნდა დარჩეს საკუთრებად და მან უნდა შეძლოს ამ შეზღუდვით გამოწვეული ტვირთის ტარება.“ (საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს 2008 წლის 19 დეკემბრის გადაწყვეტილება საქმეზე „კანადის მოქალაქე ჰუსეინ ალი და საქართველოს მოქალაქე ელენე კირაკოსიანი საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“). ამავე გადაწყვეტილებაში სასამართლომ აღნიშნა, რომ „კონსტიტუციური უფლებების შეზღუდვას მაშინ აქვს გამართლება, როცა ლეგიტიმური მიზანი ისე მიიღწევა, რომ არ მოხდება შეზღუდვას დაქვემდებარებული სიკეთისა და მისი მატარებელი სუბიექტის ერთმანეთისაგან გაუცხოება. შეზღუდვა გულისხმობს ინტერესთა სამართლიან დაბალანსებას და არა ისეთ შემთხვევას, როცა ერთი ინტერესის ადგილს მეორე იკავებს“. ცალსახაა, რომ სადავო ნორმით ხორციელდება საკუთრების ობიექტისა და მესაკუთრის ერთმანეთისგან გაუცხოება. მესაკუთრეს საკუთრების ობიექტზე რეალურად არავითარი უფლება არ გააჩნია. უფრო მეტიც, სადავო ნორმით არა ნაწილობრივ, არამედ სრულიად გამოირიცხება საკუთრების ობიექტზე მესაკუთრის ძალაუფლება, რაც ცალსახად არღვევს საკუთრების უფლების კონსტიტუციით გარანტირებულ არსს. მნიშვნელოვანია ის ფაქტიც, სადავო ნორმა სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნარო პირების გონებრივი და ფიზიკური შესაძლებლობების ნიველირებას ახორციელებს. საკონსტიტუციო სასამართლომ საქმეში ”საქართველოს მოქალაქეები - ირაკლი ქემოკლიძე და დავით ხარაძე საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“ სამართლიანად დაამკვიდრა ახალი მიდგომა, რომლის თანახმად, „ამა თუ იმ ფსიქიკური დაავადებით გამოწვეული უუნარობა ცალკეული უფლება-მოვალეობების განხორციელებისას სრული მოცულობით შეიგნოს თავისი მოქმედების მნიშვნელობა ან უხელმძღვანელოს მათ, ყოველთვის არ გულისხმობს, რომ პირს არ შესწევს უნარი, მიიღოს გათვითცნობიერებული გადაწყვეტილებები სოციალური ცხოვრების ყველა სფეროში და განახორციელოს იურიდიული შედეგების მატარებელი ქმედებები, კერძოდ, პირადი გონივრული მოთხოვნილებების დაკმაყოფილებისკენ მიმართული წვრილმანი საყოფაცხოვრებო გარიგებები, რომლებიც არ ხელყოფს სხვა პირთა კანონიერ უფლებებსა და ინტერესებს“ (საკონსტიტუციო სასამართლოს 2014 წლის 8 ოქტომბრის გადაწყვეტილება საქმეზე „საქართველოს მოქალაქეები - ირაკლი ქემოკლიძე და დავით ხარაძე საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“). შესაბამისად, ასეთი პირების მიმართ სოციალური დახმარების მიღების კონტექსტში უნდა ხორციელდებოდეს ინდივიდუალური მიდგომა და სამართლებრივი მექანიზმები უნდა ეფუძნებოდეს სამართლებრივი რეგულირების მოქნილობის პრინციპს. სრულწლოვანი ქმედუუნარო პირის გონებრივი შესაძლებლობების მხედველობაში მიღების საჭიროებაზე, მათ მიმართ პროპორციული, სუბსიდიური სამართლებრივი ღონისძიებების გამოყენებასა და ასეთი პირების სოციალური და ეკონომიკური ინტერესების პატივისცემაზე საუბარია „სრულწლოვანი ქმედუუნარი პირების სამართლებრივი დაცვის პრინციპების შესახებ“ ევროპის საბჭოს მინისტრთა კომიტეტის 1999 წლის 23 თებერვლის # R (99) 4 რეკომენდაციის მე-2 ნაწილის მე-2, მე-3, მე-5, მე-6, მე-8 და მე-9 პრინციპებში. აღნიშნული რეკომენდაცია რელევანტურია იმ თვალსაზრისით, რომ ადამიანის უფლებათა ევროპულ სასამართლომ იგი საქმეში „შტუკატუროვი რუსეთის წინააღმდეგ“ ქმედუუნარო პირების უფლებების დაცვის საერთო ევროპულ სტანდარტად მიიჩნია. რაც შეეხება საკუთრების უფლების ნაკლებად შემზღუდველი ღონისძიების გამოყენებას, მოსარჩელე თვლის, რომ პირის ქმედუნარიანობის შეფასებისას ინდივიდუალურად უნდა იქნეს გათვალისწინებული ყოველი სუბიექტის გონებრივი შესაძლებლობა და მხოლოდ ამის შემდეგ უნდა განისაზღვროს ქმედუნარიანობის შეზღუდვის ფარგლები. ამ შემთხვევაში, თუ დადგინდება, რომ პირს გააჩნია სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხით სარგებლობის, მისი განკარგვის უნარი, მას ეს უფლება არ უნდა შეეზრუდოს, ან უნდა შეეზღუდოს მხოლოდ ნაწილობრივ, და არა სრულიად, როგორც ამას გამონაკლისის გარეშე, სადავო ნორმა ადგენს. ამგვარად, დადგენილების მე-10 მუხლის მე-2 პუნქტი ვერ აკმაყოფილებს აუცილებლობის კრიტერიუმს და იგი ეწინააღმდეგება კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტს. 1.2. საქართველოს მთავრობის 2012 წლის 23 ივლისის №279 დადგენილებით დამტკიცებული სოციალური პაკეტის გაცემის წესისა და პირობების მე-10 მუხლის მე-2 პუნქტის შესაბამისობა საქართველოს კონსტიტუციის მე-14 მუხლთანა) სადავო ნორმის მიმართება საქართველოს კონსტიტუციის მე-14 მუხლთან, თანაზომიერების პრინციპიმოსარჩელეს აზრით, სადავო ნორმის მიერ კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტის დარღვევა პირდაპირ არის დაკავშირებული კონსტიტუციის მე-14 მუხლით გარანტირებულ თანასწორობის უფლებაში ჩარევასა და მის დარღვევასთან. იგი თვლის, რომ კონსტიტუციის 21-ე მუხლით დაცული სფეროს ხელყოფა სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნარო პირების მიმართ დისკრიმინაციული მოპყრობითაც არის გამოწვეული. საკონსტიტუციო სასამართლომ საქმეში „საქართველოს მოქალაქეები - ირაკლი ქემოკლიძე და დავით ხარაძე საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“ განაცხადა, რომ „ქმედუუნაროდ აღიარებული პირები წარმოადგენენ სოციალურ ჯგუფს, რომელთა საერთო ნიშანია გარკვეული გონებრივი შესაძლებლობის შეზღუდვის გამო სასამართლოს მიერ ქმედუუნაროდ აღიარება. ქმედუუნარობა განპირობებულია მათგან დამოუკიდებელი ფაქტორით - შეზღუდული გონებრივი შესაძლებლობის არსებობით და მისი შეცვლა არ არის დამოკიდებული თავად ქმედუუნაროდ აღიარებულ პირებზე. შეზღუდული გონებრივი შესაძლებლობების მქონე პირები წარმოადგენენ მოწყვლად ჯგუფებს, რომელთა მიმართაც მაღალია დისკრიმინაციული მოპყრობისგან დაცვის საჭიროება. ამგვარი სფეროს მოწესრიგებისას კანონმდებელი ვალდებულია, გამოიჩინოს განსაკუთრებული ყურადღება, რათა თავიდან აიცილოს პირთა უფლებების დარღვევის საფრთხე.“ (საკონსტიტუციო სასამართლოს 2014 წლის 8 ოქტომბრის გადაწყვეტილება საქმეზე „საქართველოს მოქალაქეები - ირაკლი ქემოკლიძე და დავით ხარაძე საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“). ამავე გადაწყვეტილებაში სასამართლომ დაადგინა, რომ „შეზღუდული გონებრივი შესაძლებლობის გამო პირისათვის სამართლებრივი სტატუსის მინიჭება და შემდგომში ამ სამართლებრივი სტატუსის ნიშნით დიფერენცირება განსაკუთრებულად მკაცრ კონსტიტუციურ-სამართლებრივ შემოწმებას საჭიროებს, რადგან სახეზეა საქართველოს კონსტიტუციის მე-14 მუხლით გათვალისწინებული - კლასიკური ნიშნით - სოციალური კუთვნილების გამო პირთა დიფერენცირება.“ გარდა ამისა, კონსტიტუციის მე-14 მუხლში ჩარევა არღვევს კონსტიტუციის 21-ე მუხლით გარანტირებულ სიკეთეს - საკუთრების უფლებას, რაც თავის მხრივ მკაცრი კონსტიტუციური სამართლებრივ შემოწმებას საჭიროებს. სასამართლოს თქმით, „საქართველოს კონსტიტუციის მე-14 მუხლის მიზანია „არ დაუშვას არსებითად თანასწორის უთანასწოროდ მოპყრობა და პირიქით“ (საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს 2011 წლის 18 მარტის გადაწყვეტილება საქმეზე „საქართველოს მოქალაქე ბიჭიკო ჭონქაძე და სხვები საქართველოს ენერგეტიკის მინისტრის წინააღმდეგ“). სადავო ნორმის კონსტიტუციის მე-14 მუხლთან შესაბამისობის შეფასებისას, პირველ რიგში უნდა დადგინდეს სოციალური პაკეტით გათვალისწინებულ თანხის განკარგვის თვალსაზრისით არსებობენ თუ არა პირები, რომლებსაც ასეთი თანხის უშუალოდ განკარგვის უფლებამოსილება გააჩნიათ (იდენტიფიცირებულ უნდა იქნეს შესადარებელი ჯგუფ(ებ)ი). ამ მიზნისთვის, ასეთი პირები სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობს ქვეშ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებული პირების მსგავს კატეგორიაში, ანალოგიურ გარემოებებში უნდა თავსდებობდნენ და იყვნენ არსებითად თანასწორნი კონკრეტული ვითარებისა და სამართლებრივი ურთიერთობის გათვალისწინებით. სოციალური პაკეტით დადგენილი თანხის განკარგვის უფლებამოსილების მქონე სუბიექტებს წარმოადგენენ: 1. სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე ქმედუნარიანი პირები, რომლებიც შესაძლოა აკმაყოფილებენ ქმედუუნაროდ აღიარების წინაპირობებს, თუმცა კანონმდებლობით დადგენილი წესით არ განხორციელებულა მათი ქმედუუნაროდ აღიარება; 2. სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ არ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებულნი პირები, რომლებსაც თავიანთი გონებრივი შესაძლებლობების ფარგლებში შესაბამისი საკანონმდებლო ცვლილებების განხორციელების შემდეგ მიენიჭებათ ყოველდღიური საყოფაცხოვრებო გარიგებების დადების უფლება (ნიშანდობლივია, რომ ნორმა რომელიც მათ ასეთი გარიგებების დადებას უკრძალავდა გაუქმებულ იქნა საკონსტიტუციო სასამართლოს მიერ იმ საფუძვლით, რომ იგი ყოველი ინდივიდუალური პირის გონებრივ შესაძლებლობებს არ ითვალისწინებდა (ინსტიტუციური მიდგომა) და უფლებაუნარიანობას უზღუდავდა იმ სფეროებშიც, რომლებშიც მათ შეუძლიათ დამოუკიდებლად შეიძინონ სამოქალაქო უფლებები და მოვალეობები, დამოუკიდებლად გამოვიდნენ სამოქალაქოსამართლებრივ ურთიერთობებში და ა.შ.). შეიძლება ითქვას, რომ ზემოაღნიშნული ჯგუფები წარმოადგენენ შესადარებელ პირებს, პირველ კატეგორიაში, მათ აერთიანებთ: 1. უფლება მიიღონ სოციალური დამხარება სოციალური პაკეტის სახით; 2. სტატუსი - იმყოფებიან სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ; 3. გააჩნიათ გონებრივი უნარი ცალკეულ სფეროებში დადონ ყოველდღიური საყოფაცხოვრებო გარიგებები. მეორე კატეგორიაში მოაზრებული პირებისა და სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებული პირების საერთო ნიშნებია: 1. სამართლებრივი სტატუსი - აღიარებულნი არიან ქმედუუნაროდ; 2. უფლება - მიიღონ სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხა; 3. ფლობენ გონებრივ შესაძლებლობას ცალკეულ სფეორებში შეიძინონ სამოქალაქო უფლებები და მოვალეობები. შესაბამისად, აღნიშნული პირები წარმოადგენენ არსებითად თანასწორ სუბიექტებს. არსებული მოცემულობის გათვალისწინებით დასადგენია ხორციელდება თუ არა დასახელებული ჯგუფების მიმართ დიფერენცირებული მოპყრობა. სადავო ნორმის არსის მიმოხილვისას აღინიშნა, რომ სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხის განკარგვა შესაძლებელია მხოლოდ პირის ქმედუნარიანობის შემთხვევაში. აქედან გამომდინარე, პირი, რომელიც იმყოფება სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ, შესაძლებელია აკმაყოფილებს ქმედუუნაროდ აღიარების წინაპირობებს, მაგრამ დადგენილი წესით ასეთი სტატუსი არ აქვს მინიჭებული, უფლებამოსილია უშუალოდ, დამოუკიდებლად განკარგოს ზემოაღნიშნული თანხა განსხვავებით იმ პირისგან, რომელიც აგრეთვე იმყოფება სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ, აღიარებულია ქმედუუნაროდ და გააჩნია ყოველდღიური საყოფაცხოვრებო, სამოქალაქო სამართლებრივი გარიგებების დადების უნარი. ამგვარად, არსებითად თანასწორი პირების მიმართ ხორციელდება დიფერენცირებული მოპყრობა. მეორე შესადარებელ ჯგუფთან მიმართებაში უნდა ითქვას, რომ ქმედუუნაროდ აღიარებული პირების უფლებაუნარიანობის შეზღუდვასთან დაკავშირებით საკონსტიტუციო სასამართლომ გააუქმა საქართველოს სამოქალაქო კოდექსის მე-12 მუხლის მე-5 ნაწილის სიტყვის „ჭკუასუსტობის“ ის ნორმატიული შინაარსი (ძალადაკარგულია 2015 წლის პირველი აპრილიდან), რომელიც ითვალისწინებდა „ჭკუასუსტი“ პირის ქმედუუნაროდ მიჩნევას მისი ინდივიდუალური გონებრივი შესაძლებლობების გათვალისწინების გარეშე (საკონსტიტუციო სასამართლოს 2014 წლის 8 ოქტომბრის გადაწყვეტილება საქმეზე „საქართველოს მოქალაქეები - ირაკლი ქემოკლიძე და დავით ხარაძე საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“). შესაბამისად, საკანონმდებლო ცვლილებების განხორციელების შემდეგ, ქმედუნარიანობის შეფასებისას გათვალისწინებულ იქნება მისი გონებრივი შესაძლებლობები და იგი ცალკეულ სფეროებში დამოუკიდებლად განახორციელებს სამოქალაქო უფლებებსა და მოვალეობებს (მაგ.: დადებს ყოველდღიურ საყოფაცხოვრებო გარიგებებს). ნიშანდობლივია, რომ ამ დროისთვის სახეზე არ არის ამ სუბიექტებს შორის დიფერენცირებული მოპყრობა, თუმცა კანონმდებლობის საკონსტიტუციო სასამართლოს გადაწყვეტილებასთან შესაბამისობაში მოყვანის შემდეგ ადგილი ექნება სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებული პირების მიმართ განსხვავებულ მოპყრობას. როგორც სასამართლოს ზემოხსენებულ გადაწყვეტილებაში აღინიშნა, თუ სადავო ნორმით პირთა დიფერენცირება ხორციელდება სოციალური კუთვნილების გამო, იგი ექვემდებარება მკაცრი ტესტის ფარგლებში შემოწმებას. საკონსტიტუციო სასამართლოს საქმეში „საქართველოს მოქალაქეები - ირაკლი ქემოკლიძე და დავით ხარაძე საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“ განაცხადა, რომ „მკაცრი ტესტის“ ფარგლებში დიფერენცირების შეფასებისას აუცილებელია დადგინდეს, რამდენად არის სახელმწიფოს მიერ უთანასწორო მოპყრობა აუცილებელი და არსებობს თუ არა დაუძლეველი სახელმწიფო ინტერესი.“ სადავო ნორმის ლეგიტიმური მიზანი სავარაუდოდ სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფ პირზე ზრუნვა და მისი ინტერესების დაცვაა. თუმცა, იმის გათვალისწინებით, რომ შესაძლებელია სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებული პირის შეზღუდული და შეუზღუდავი უნარების გამიჯვნა, სადავო ნორმით გათვალისწინებული უთანასწორო მოპყრობა ვერ იქნება აუცილებელი. შეზღუდული და შეუზღუდავი უნარების დიფერენცირება სახელმწიფოსთვის ვერ ჩაითვლება დაუძლეველ ამოცანად. პირის ქმედუნარიანობის შეფასებისას ან მკურნალობის დაწყებიდან გარკვეული პერიოდის შემდეგ, აუცილებლად უნდა არსებობდეს სათანადო სამართლებრივი მექანიზმი, რომლის საფუძველზე შესაძლებელი იქნება შესაბამისი დარგის ექსპერტების მიერ შეზღუდული და შეუზღუდავი უნარების გამიჯვნა და ქმეუდუნარიანობის შეზღუდვის ფარგლების დადგენა. აღნიშნული ცხადყოფს, რომ სადავო ნორმით არსებითად თანასწორის მიმართ ხორციელდება უთანასწორო მოყრობა, რომელსაც არ გააჩნია გამამართლებელი საფუძველი. შესაბამისად, სადავო ნორმა ეწინააღმდეგება საქართველოს კონსტიტუციის მე-14 მუხლს.
2. საქართველოს მთავრობის 2012 წლის 23 ივლისის №279 დადგენილებით დამტკიცებული სოციალური პაკეტის გაცემის წესისა და პირობების მე-10 მუხლის მე-3 პუნქტის სიტყვების „ , რომელიც ასევე იმყოფება სახელმწიფოს მეურვეობის/მზრუნველობის ქვეშ“ შესაბამისობა საქართველოს კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტთან და მე-14 მუხლთან2.1. საქართველოს მთავრობის 2012 წლის 23 ივლისის №279 დადგენილებით დამტკიცებული სოციალური პაკეტის გაცემის წესისა და პირობების მე-10 მუხლის მე-3 პუნქტის სიტყვების „ , რომელიც ასევე იმყოფება სახელმწიფოს მეურვეობის/მზრუნველობის ქვეშ“ შესაბამისობა საქართველოს კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტთანსაქართველოს მთავრობის 2012 წლის 23 ივლისის №279 დადგენილებით დამტკიცებული სოციალური პაკეტის გაცემის წესისა და პირობების მე-10 მუხლის მე-3 პუნქტის სიტყვების „ , რომელიც ასევე იმყოფება სახელმწიფოს მეურვეობის/მზრუნველობის ქვეშ“ კონსტიტუციასთან შესაბამისობის განხილვისას აღარ არის აუცილებლობა, რომ დადგენილ იქნეს სოციალური პაკეტის, როგორც კონსტიტუციის 21-ე მუხლით დაცული სამართლებრივი სიკეთის ფაქტი. აღნიშნულ საკითხზე მსჯელობა ზემოთ განხორციელდა. შესაბამისად, სარჩელის ამ ნაწილში საუბარი იქნება სადავო სიტყვების არსზე, კონსტიტუციის 21-ე მუხლით დაცულ სფეროში ჩარევაზე, ნორმის კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 მუხლის ფორმალურ-სამართლებრივ კრიტერიუმთან და თანაზომიერების პრინციპთან შესაბამისობაზე. ა) დადგენილების მე-10 მუხლის მე-3 პუნქტის სადავო სიტყვების შინაარსი, კონსტიტუციის 21-ე მუხლით დაცული სფეროს შეზღუდვამოცემული ნორმის მიხედვით, „ამ მუხლის პირველი პუნქტის შესაბამისად საანაბრე (სადეპოზიტო) ანგარიშზე დაგროვილი თანხა (ძირითადი თანხა და პროცენტი) ექვემდებარება სახელმწიფო ბიუჯეტში ჩარიცხვას ამ ქმედუუნარო პირის გარდაცვალების შემთხვევაში, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც არსებობს პირის პირველი რიგის მემკვიდრე, რომელიც ასევე იმყოფება სახელმწიფოს მეურვეობის/მზრუნველობის ქვეშ. ამ შემთხვევაში საანაბრე (სადეპოზიტო) ანგარიშზე დაგროვილი თანხის (ძირითადი თანხა და პროცენტი) გაცემა მოხდება აღნიშნულ მემკვიდრეზე“. სადავო ნორმაში ცხადად სჩანს, რომ იგი დასაშვებად მიიჩნევს სახელმწიფოს მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნარო პირისთვის სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხის მემკვიდრეობით გადაცემას, თუმცა დეტალურად განსაზღვრავს ერთი მხრივ, კანონით მემკვიდრეების რიგს (მხოლოდ პირველი რიგის მემკვიდრე) და მეორე მხრივ, ასეთი მემკვიდრის სოციალურ-სამართლებრივ სტატუსს (სახელმწიფოს მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი პირი, რომელიც შეიძლება იყოს, როგორც ქმედუნარიანი, აგრეთვე ქმედუუნარო). თუ აღნიშნული ორი პირობა არ იქნება დაკმაყოფილებული საანაბრე ანგარიშზე დაგროვილი თანხა ექვემდებარება სახელმწიფო ბიუჯეტში ჩარიცხვას. აუცილებლად უნდა ითქვას, რომ მოცემულ კონსტიტუციურ სარჩელში მოსარჩელე სადავოდ არ ხდის კანონისმიერ მემკვიდრეთა რიგისა და ქმედუუნარო პირის მიერ ქონების ანდერძით გადაცემის (საქართველოს სამოქალაქო კოდექსის 1345-ე მუხლის მიხედვით მოანდერძე ქმედუუნარო პირი ვერ იქნება) შესაძლებლობის შეზღუდვის ფაქტს. იგი არაკონსტიტუციურად მიიჩნევს, იმ გარემოებას, რომ სადავო ნორმით მემკვიდრეობის მიღებისთვის დადგენილია სპეციალური სამართლებრივი სტატუსი - სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ ყოფნა. საკონსტიტუციო სასამართლო 2012 წლის 26 ივნისის გადაწყვეტილებაში („დანიის მოქალაქე ჰეიკე ქრონქვისტი საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ“) მიუთითებს, რომ „მემკვიდრეობის უფლება განმტკიცებულია საქართველოს კონსტიტუციის 21-ე მუხლის პირველი პუნქტით და, ამდენად, იგი წარმოადგენს უმაღლესი რანგის სამართლებრივ სიკეთეს. მემკვიდრეობის უფლების გარანტია ავსებს საკუთრების გარანტიას როგორც ასეთს და ამ უკანასკნელთან ერთად ქმნის კონსტიტუციით გათვალისწინებული კერძო საკუთრებითი წესრიგის საფუძველს. მემკვიდრეობის უფლების ფუნქციას წარმოადგენს იმის უზრუნველყოფა, რომ მესაკუთრის გარდაცვალებასთან ერთად არ მოხდეს კერძო საკუთრების როგორც საკუთარი ცხოვრების დამოუკიდებლად წარმართვის საფუძვლის დაკარგვა, არამედ ის შენარჩუნდეს სამართალმემკვიდრეობის გზით. იმ შემთხვევაში, თუ არ იარსებებდა მემკვიდრეობის უფლება, კერძო საკუთრება ავტომატურად გადავიდოდა სახელმწიფოს ხელში, რაც საბოლოო ჯამში, გამოიწვევდა კერძო საკუთრების ინსტიტუტის დასუსტებას. მემკვიდრეობის უფლების გარეშე თავად საკუთრების უფლების არსი დაიყვანება მფლობელობამდე, რომელიც ადამიანის სიცოცხლის ვადით შემოიფარგლება და რომელსაც ფაქტობრივი დასასრული აქვს და არა სამართლებრივი.“ ამავე გადაწყვეტილებაში სასამართლომ განაცხადა, რომ „მემკვიდრეობა წარმოადგენს საკუთრების შეძენის ან მისი განკარგვის ერთ-ერთ ფორმას.“ სასამართლოს ხსენებულ გადაწყვეტილებაში სჩანს, რომ მემკვიდრეობის უფლება გულისხმობს: • მესაკუთრის (მამკვიდრებლის) უფლებას - 1. ანდერძის საფუძველზე გადასცეს ქონება სასურველ პირს; 2. მისი ქონება საკუთრებაში გადაეცეთ კანონით მემკვიდრეებს; • კანონით მემკვიდრის უფლებას - კანონისმიერი მემკვიდრეობის ინსტიტუტის საფუძველზე მიიღოს ქონება; • ანდერძისმიერი მემკვიდრის უფლებას - საკუთრებაში გადაეცეს ანდერძში მოხსენიებული ქონება. გამომდინარე იქიდან, რომ მოსარჩელე ქმედუუნაროდ აღიარებული პირია, მას არ გააჩნია საკუთრების ანდერძით გადაცემის უფლებამოსილება. ნიშანდობლივია, რომ სადავო ნორმა მას აძლევს პირველი რიგის მემკვიდრისთვის (საკუთრების მიღების პირველი წინაპირობა) ქონების გადაცემის სამართლებრივ გარანტიას, თუმცა იგი კიდევ უფრო მეტად ზღუდავს საკუთრების მიღების კანონისმიერ სუბიექტთა წრეს და ქონების მემკვიდროებით გადაცემისთვის ადგენს სპეციალურ სამართლებრივ სტატუსს (საკუთრების მიღების მეორე წინაპირობა). შეიძლება ითქვას, რომ სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფ ქმედუუნაროდ აღიარებულ პირებს საქართველოს სამოქალაქო კოდექსის 1345-ე მუხლითა და სადავო ნორმით იმდენად ეზღუდებათ ქონების მემკვიდრეობით გადაცემის უფლება, რომ გამონაკლისის გარდა თითქმის შეუძლებელია მათი საკუთრების მემკვიდროებით გადაცემა (აუცილებლად უნდა აღინიშნოს, რომ მოსარჩელე სამოქალაო კოდექსის 1345-ე მუხლს მოცემულ კონსტიტუციურ სარჩელში სადავოდ არ ხდის). გარდა ამისა, გაუგებარია თუ რა სოციალური მნიშვნელობის მატარებელია სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხა, რომ მისი მემკვიდრეობით გადაცემისთვის ამგვარი შეზღუდვა იქნეს დადგენილი, მაშინ, როდესაც შესაძლოა სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფ პირს გააჩნდეს სხვა ქონება, რომელიც მისი გარდაცვალების შემთხვევაში დაუბრკოლებლად გადაეცემათ კანონით მემკვიდრეებს რიგითობის წესის გათვალისწინებით. ამრიგად, ზემოხსენებული ცხადყოფს, რომ სადავო ნორმით ხორციელდება მოსარჩელის მემკვიდრეობის უფლებაში ჩარევა, რომელსაც ახასიათებს მაღალი ინტენსივობა. ნორმის ლეგიტიმური მიზანი სრულიად გაუგებარია, ჩარევის შედეგს კი წარმოადგენს მემკვიდრეობის უფლების არაკონსტიტუციური შეზღუდვა. ბ) დადგენილების მე-10 მუხლის მე-3 პუნქტის სადავო სიტყვების შესაბამისობა კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტის ფორმალურ-სამართლებრივ მოთხოვნებთანაღნიშნული სადავო ნორმაც მოცემულია საქართველოს მთავრობის იმავე ნორმატიულ აქტში, რომელიც ზემოთ იქნა განხილული. შესაბამისად, სადავო ნორმის კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტის ფორმალურ-სამართლებრივ მოთხოვნებთან შესაბამისობაზე განმეორებით მსჯელობა არ არის აუცილებელი. მსგავსად ზემოაღნიშნული შემთხვევისა, ამ სადავო ნორმის შემცველი სამართლებრივი აქტი არ წარმოადგენს კანონის ან მასზე მაღალი რაგნის მქონე აქტს და მოსარჩელის მემკვიდროების უფლებაში ჩარევა ფორმალურ-სამართლებრივი თვალსაზრისით ეწინააღმდეგება კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტს. გ) თანაზომიერების პრინციპიდადგენილების მე-10 მუხლის მე-3 პუნქტის მიხედვით, იმ შემთხვევაში თუ სახეზე არ არის სახელმწიფოს მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი პირველი რიგის მემკვიდრე, გარდაცვლილის ანგარიშზე დაგროვილი თანხა გადაირიცხება სახელმწიფო ბიუჯეტში. საკმაოდ რთულია მასში „აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროების“ იდენტიფიცირება. მოსარჩელეს მიაჩნია, რომ სავარაუდოდ სადავო ნორმაში მოაზრებულ „აუცილებელ საზოგადოებრივ საჭიროებას“ სახელმწიფო ბიუჯეტში დამატებითი თანხების მოძიებაა (დაზოგვა ვერ იქნება, რადგან აღნიშნული თანხა არ არის სახელმწიფოს საკუთრებაში). ამრიგად, დადგენილ უნდა იქნეს ამ მიზნის ლეგიტიმურობა. ცალსახაა, რომ სახელმწიფო ბიუჯეტში მემკვიდრეობის უფლების ასეთი მაღალი ინტენსივობით შეზღუდვის საფუძველზე დამატებითი თანხების აკუმულირების სურვილი ვერ იქნება ლეგიტიმური მიზანი. სახელმწიფო ბიუჯეტში ასეთი შემოსავლების ხვედრითი წილი ვერ შეცვლის მის ზოგად კონიუნქტურას. ამასთანვე, ამ მიზნით მემკვიდრეობის უფლების შეზღუდვა კონსტიტუციურად ვერ იქნება გამართლებული. მემკვიდრეობის უფლებაში სადავო ნორმით გათვალისწინებულ შეზღუდვას არ გააჩნია ლეგიტიმური მიზანი. ამასთანავე, იგი ლეგიტიმური მიზნის გარეშე იმგვარად ზღუდავს მემკვიდრეობის უფლებას, რომ ხელყოფს მამკვიდრებელის საკუთრების კონსტიტუციური უფლების არსს. შესაბამისად, სადავო ნორმა ეწინააღმდეგება კონსტიტუციის 21-ე მუხლის მე-2 პუნქტს. 2.1. საქართველოს მთავრობის 2012 წლის 23 ივლისის №279 დადგენილებით დამტკიცებული სოციალური პაკეტის გაცემის წესისა და პირობების მე-10 მუხლის მე-3 პუნქტის სიტყვების „ , რომელიც ასევე იმყოფება სახელმწიფოს მეურვეობის/მზრუნველობის ქვეშ“ შესაბამისობა საქართველოს კონსტიტუციის მე-14 მუხლთანდადგენილების მე-10 მუხლის მე-3 პუნქტით გათვალისწინებული სადავო სიტყვების კონსტიტუციის მე-14 მუხლთან შესაბამისობის შეფასება უნდა განხორციელდეს იგივე ტესტის ფარგლებში, რომელიც ამავე დადგენილების მე-10 მუხლის მე-2 პუნქტის კონსტიტუციის მე-14 მუხლთან მიმართებაში შემოწმებისას იქნა გამოყენებული. სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებული პირების შესადარებელ ჯგუფებს წარმოადგენენ: ა) სახელმწიფო მზრუნველობის ქვეშ მყოფი შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე ქმედუნარიანი პირები (ეს სუბიექტები შესაძლოა აკმაყოფილებენ ქმედუუნაროდ აღიარების კრიტერიუმებს, მაგრამ მათი ქმედუუნაროდ აღიარება დადგენილი წესით არ განხორციელებულა), რომლებიც აგრეთვე იღებენ სოციალური პაკეტით გათვალისწინებულ თანხას; ბ) სახელმწიფო მზრუნველობის ქვეშ არ მყოფი შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირები, რომლებიც შესაძლებელია აკმაყოფილებენ ქმედუუნაროდ აღიარების საფუძვლებს, მაგრამ მათი ქმედუუნაროდ აღიარება კანონმდებლობის შესაბამისად არ განხორციელებულა. ასეთი პირებიც იღებენ სოციალური პაკეტით გათვალისწინებულ თანხას. გ) ქმედუუნაროდ აღიარებული შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირები, რომლებიც სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ არ იმყოფებიან და იღებენ სოციალური პაკეტით გათვალისწინებულ თანხას. აუცილებლად უნდა ითქვას, რომ სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებული პირები და შესადარებელი ჯგუფების სამივე კატეგორია არსებითად თანასწორია შემდეგი გარემოებებიდან გამომდინარე: ა) პირველ შემთხვევაში მათი საერთო ნიშნებია: 1. სახელმწიფო მზრუნველობის ქვეშ ყოფნა. 2. ცალკეული გონებრივი შესაძლებლობები, რომლის გათვალისწინებით პირველ კატეგორიაში მოაზრებული პირი აღიარებულია ქმედუუნაროდ, ხოლო მეორე ჯგუფს მიკუთვნებული პირი მართალია აკმაყოფილებს ქმედუუნაროდ აღიარების საფუძვლებს, მაგრამ დადგენილი წესით არ განხორციელებულა მისი ასეთად აღიარება. 3. სოციალური პაკეტის მიღება; ბ) მეორე შემთხვევაში - 1. შესადარებელი პირების გამაერთიანებელი მახასიათებელი აგრეთვე გონებრივი შესაძლებლობებია, თუმცა პირველ კატეგორიაში მოაზრებული პირი ცნობილია ქმედუუნაროდ, ხოლო მეორე ჯგუფს მიკუთვებული პირი, რომელიც შესაძლოა აკმაყოფილებს აკმაყოფილებს ქმედუუნაროდ აღიარების კრიტერიუმებს, თუმცა იგი ასეთად არ არის ცნობილი. 2. სოციალური პაკეტით გათვალისწინებული თანხის მიღება; გ) მესამე შემთხვევაში - საერთო, ანალოგიურო ნიშნებია: 1. სამართლებრივი სტატუსი - ქმედუუნაროდ აღიარება; 2. სოციალური პაკეტის მიღების უფლება. ზემოაღნიშნული სამივე ჯგუფის შემთხვევაში, ამ პირების სოციალური პაკეტით დადგენილი თანხა დადგენილების მე-13 მუხლის პირველი პუნქტის თანახმად, გადაეცემა პირველი რიგის მემკვიდრეებს, მიუხედავად იმისა, ისინი იმყოფებიან თუ არა სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ (სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი პირის სტატუსი). შესაბამისად, ცხადია, რომ სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებული პირებისა და შესადარებელი სამივე ჯგუფის (არსებითად თანასწორთა) მიმართ სახელმწიფოს მხრიდან ხორციელდება დიფერენცირებული მოპყრობა. დადგენილების მე-10 მუხლის მე-3 პუნქტის სადავო სიტყვების შესაბამისობა კონსტიტუციის მე-14 მუხლთან ექვემდებარება მკაცრი ტესტის ფარგლებში შემოწმებას, რადგან სახეზეა დიფერენცირებული მოპყრობა კლასიკური ნიშნით - სოციალური კუთვნილების გამო: ა) პირველ შემთხვევაში - უთანასწოროდ მოპყრობის საფუძველია ქმედუუნარო პირის სტატუსი; ბ) მეორე შემთხვევაში - დიფერენცირებული მოპყრობა სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ ყოფნის სტატუსის ფლობიდან გამომდინარე ხორციელდება. მოსარჩელეს მიაჩნია, რომ სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ ყოფნა მიეკუთვნება სოციალური კუთვნილების კატეგორიას, რადგან ამგვარი სტატუსის მოსაპოვებლად საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის მინისტრის 2010 წლის 26 თებერვლის №52/ნ ბრძანებით დადგენილია სპეციალიზებულ დაწესებულებაში (სააღმზრდელო დაწესებულება, სათემო ორგანიზაცია, დღის ცენტრი და დედათა და ბავშვთა თავშესაფარი, აგრეთვე სამინისტროს სახელმწიფო კონტროლს დაქვემდებარებული საჯარო სამართლის იურიდიული პირი – ადამიანით ვაჭრობის (ტრეფიკინგის) მსხვერპლთა, დაზარალებულთა დაცვისა და დახმარების სახელმწიფო ფონდის ფილიალები - ხანდაზმულთა პანსიონატი, შშმ პირთა პანსიონატი და ბავშვთა სახლი) პირის მოთავსებისა და ამ დაწესებულებიდან მისი გაყვანის წესი და პირობები, მოთავსების სამიზნე ჯგუფი და ა.შ. გ) მესამე შემთხვევაში - უთანასწორო მოპყრობის საფუძველი აგრეთვე სოციალური კუთვნილებაა (სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ ყოფნის სტატუსი). „მკაცრი ტესტის“ ფარგლებში დიფერენცირების შეფასებისას უნდა დადგინდეს, რამდენად არის არსებითად თანასწორთა მიმართ უთანასწორო მოპყრობა აუცილებელი და არსებობს თუ არა დაუძლეველი სახელმწიფო ინტერესი. ცალსახად უნდა აღინიშნოს, რომ სახელმწიფო მზრუნველობის/მეურვეობის ქვეშ მყოფი ქმედუუნაროდ აღიარებული პირების მიმართ უთანასწოროდ მოპყრობის საფუძველი -აბსოლუტური აუცილებლობა და დაუძლეველი სახელმწიფო ინტერესი არ არსებობს. აქედან გამომდინარე, დადგენილების მე-10 მუხლის მე-3 პუნქტის სადავო სიტყვები ეწინააღმდეგება კონსტიტუციის მე-14 მუხლს და შესაბამისად იგი არაკონსტიტუციურად უნდა იქნეს ცნობილი.
|
სარჩელით დაყენებული შუამდგომლობები
შუამდგომლობა სადავო ნორმის მოქმედების შეჩერების თაობაზე: არა
შუამდგომლობა პერსონალური მონაცემების დაფარვაზე: არა
შუამდგომლობა მოწმის/ექსპერტის/სპეციალისტის მოწვევაზე: არა
კანონმდებლობით გათვალისწინებული სხვა სახის შუამდგომლობა: კი